Felicitări! Dacă vă aflați aici, înseamnă că sunteți fericitul posesor al unei mașini second hand recent cumpărate din România. Dacă ați făcut deja test drive-ul, v-ați îndrăgostit de noua dumneavoastră mașină și v-ați decis să o cumpărați de la fostul proprietar, trebuie să știți că mai sunt doar câteva lucruri pe care va trebui să le luați în calcul înainte de a vă lansa pe șoselele autohtone și nu numai!
Ca orice nouă relație, o masina va necesita un efort continuu din partea noului său posesor. Totuși, acest lucru nu trebuie să vă descurajeze absolut deloc. Rămâneți în continuare alături de noi și urmăriți atent acest articol, fiindcă veți afla tot ce trebuie să știți despre procesul de înmatriculare auto pentru noua dumneavoastră masina.
Veți afla care sunt pașii pe care trebuie să îi parcurgeți în procesul de înmatriculare, care sunt actele necesare pentru dosarul pentru înmatriculare auto, ce este și cum se face o asigurare obligatorie auto, dar și despre costurile pe care le implică masina dumneavoastră second hand pe care le puteți afla cu ajutorul unui calculator RCA auto.
In cat timp trebuie inmatriculat un autoturism second hand?
Înainte de a porni discuția despre procesul de înmatriculare auto, este necesar să stabilim încă de la început perioada în care dumneavoastră trebuie să parcurgeți aceste etape. Din punctul de vedere al reglementărilor în vigoare, procesul de inmatriculare trebuie efectuat în termenul de valabilitate a 30 de zile de la data achiziționării vehiculului auto.
1. Înmatriculare auto: documentul care atestă dreptul de proprietate
Primul pas va fi întocmirea și semnarea unui contract de vânzare-cumpărare. Prin intermediul contractului, vânzătorul atestă înstrăinarea dreptului de proprietate asupra vehiculului și transferarea acest drept cumpărătorului legal în schimbul valorii stabilite în prealabil de vânzător.
În calitate de nou proprietar al vehiculului, va trebui să întocmiți procedura de încetare a calității de titular a fostului proprietar și să faceți înscrierea datelor dumneavoastră în cadrul Registrului Național de Evidență a Permiselor de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Datele acesteia trebuie înscrise în termen de cel mult 90 de zile.
Prin urmare, după întocmirea contractului de vânzare-cumpărare, vânzătorul va trebui să noteze pe talon faptul că vă înstrăinează mașina, să treacă pe talon data în care vă aflați și semnătura sa.
2. O scurtă vizită la direcția locală de taxe și impozite de care aparțineți
Pasul următor va fi să faceți o vizită la direcția locală de taxe și impozite a sectorului de care aparțineți pentru a radia mașina de pe numele vânzătorului și a o declara pe numele dumneavoastră în vederea impozitării în termen de 30 de zile.
Înainte, va trebui ca vânzătorul mașinii să completeze și să semneze o fișă de înmatriculare auto. Ulterior completării, fișa trebuie vizată de organul fiscal de care aparține, iar în acest fel, de acum înainte să se poată face dovada plăţii contravalorii impozitului de pe numele dumneavoastră.
3. În vederea înmatriculării veți avea nevoie de o asigurare RCA
Ca proprietar, pentru a putea înmatricula mașina pe care tocmai ce ați cumpărat-o și, implicit, pentru a putea circula cu ea va fi nevoie să achiziționați polița de asigurare RCA cu termenul de valabilitate la zi.
Ca sfat, important de știut este faptul că ar fi bine să încheiați această poliță pe minimum 6 luni, fiindcă este destul de posibil ca dosarul dumneavoastră să nu fie primit în cazul în care o veți încheia pe doar o lună. Cu toate acestea, lucrurile diferă de la un județ la altul și, de aceea, este nevoie să vă documentezi bine în sensul acesta.
Cum puteți încheia contractul de asigurare RCA?
Asigurarea de Răspundere Civilă Auto sau RCA este, în fapt, un contract între dumneavoastră, proprietarul vehiculului, și o companie de asigurări autorizată să despăgubească persoanele prejudiciate în urma unui accident provocat de vehiculul pentru care s-a emis polița.
RCA-ul funcționează independent de situația materială a celui care a produs paguba. Altfel spus, chiar dacă cel care a produs paguba poate sau nu să plătească despăgubirile, cel păgubit va primi în mod obligatoriu costul de acoperire al prejudiciilor suferite în urma accidentului auto pe baza contractului de asigurare. De aceea, o asigurare obligatorie auto este atât în interesul terțului păgubit, cât și în al celui care a produs paguba.
Referitor la tarifele pentru încheiere a poliței RCA, acestea diferă în funcție de câteva criterii: clasa de Bonus-Malus, capacitatea cilindrică, puterea, vârsta conducătorului auto, marca mașinii și chiar și vârsta șoferului.
Pentru a nu mai pierde timp consultând piața în scopul găsirii celui mai ieftin RCA, puteți găsi online toate informațiile de care aveți nevoie. Cu ajutorul unui calculator RCA poți afla simplu și rapid întreaga listă a posibilităților pe baza datelor introduse.
4. Achitați taxa pentru certificatul de înmatriculare
Dacă ați rezolvat cu asigurarea RCA, sunteți tot mai aproape să vă puteți înmatricula mașina! Un ultim pas înainte de a întocmi dosarul cu toate documentele necesare va fi să plătiți o taxă de 49 RON pentru certificatul de înmatriculare.
În funcție de preferințele fiecăruia, puteți achita taxa prin virament bancar sau mandat poștal către contul deschis de Instituția Prefectului, prin internet banking sau direct numerar la casieriile unităților Trezoreriei Statului.
5. Mergeți la Serviciul de Înmatriculări Auto
Aproape ați terminat! Mașina dumneavoastră va putea fi înmatriculată doar dacă veți achita o taxă pentru numărul de înmatriculare în valoare de 40 RON. Dacă doriți să dispuneți un anumit număr de înmatriculare, puteți înainta o cerere, însă taxa va crește la 85 RON.
Aici sunt documentele necesare de care aveți nevoie pentru înmatricularea noii dumneavoastră mașini:
Notă: Înainte de a adăuga actele la dosar, aveți grijă să faceți un duplicat pentru toate documentelor, tocmai pentru a putea păstra o evidență personală.
- Fişa de înmatriculare completată cu datele proprietarului şi având viza ANAF (În cazul înscrierii în certificatul de înmatriculare şi a altei persoane, se va depune şi fişa de înmatriculare completată cu datele acesteia)
- Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 RON (se achită la Trezorerie, prin virament bancar, Internet Banking și ghiseul.ro. Documentul de plată trebuie să conțină următoarele informații: CNP-ul/CUI-ul și numele persoanei/denumirea plătitorului, Beneficiar Instituția Prefectului, Codul fiscal al Instituției Prefectului, Suma, tipul și numărul de documente/operațiuni/plăci pentru a cărui contravaloare se încasează plata
- Actul de identitate al solicitantului, în original şi în copie
- Copia după contractul RCA încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia
- Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului, în original şi în copie.
- Cartea de identitate a vehiculului, în original şi copie
- Chitanță pentru taxa plăcuţelor cu numărul de înmatriculare (40 RON – număr la rând sau 85 RON – număr preferențial), se achită la ghișeu o dată cu depunerea documentelor.
- Certificatul de înmatriculare al fostului proprietar în care acesta a înscris transmiterea dreptului de proprietate
- Plăcuţele cu numărul de înmatriculare (dacă fostul proprietar nu a optat pentru păstrarea numărului respectiv) și dovada de plată a contravalorii celor noi și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare – în cazul solicitării atribuirii unui alt număr de înmatriculare.Plata se face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unități teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor
După depunerea actelor necesare, puteți verifica dosarul online!
Suntem în era digitală, iar DRPCIV s-a conformat noilor cerințe ale unui public avid de tehnologie. Din acest motiv, după depunerea actelor de la dosarul de înmatriculare puteți verifica online următoarele:
- Verificare emitere certificat – Verificați stadiul emiterii certificatului de înmatriculare în urma depunerii documentelor în vederea înmatriculării/transcrierii transmiterii dreptului de proprietate a autoturismului personal
- Verificare stare înmatriculare – Verificați starea înmatriculării autovehiculului dumneavoastră.
Am ajuns în sfârșit la final! Înmatricularea unui autoturism second hand cumpărat din România pare la prima vedere o procedură complicată, însă comparativ cu cea pentru autoturismele achiziționate din afara graniței, este mult simplificată.
Pentru un autoturism second hand cumpărat din afara graniței sunteți nevoit să faceți o vizită inclusiv la RAR (Registrul Auto Român) pentru a realiza și inspecția tehnică periodică. Altfel, pentru autoturismele achiziționate din țară, trebuie doar să faceți transcrierea de la fostul proprietar către cel nou.