Inmatricularea de autovehicule la mana a doua si a masinilor transferate de la companiile de leasing este blocata de legea timbrului de mediu, avand in vedere faptul ca este ceruta de catre autoritati dovada platii unei taxe anterioare, insa Fiscul nu detine o evidenta nominala referitoare la platile realizate in anii anteriori.
“Prin textul de lege privind timbrul de mediu nu se poate colecta taxa in vederea inmatricularii pentru ca nu se poate lua usor adeverinta privind platile pentru taxele anterioare, deci inmatricularile sunt blocate.”, a spus secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare ALB Romania, Adriana Ahciarliu.
Aceasta a mai adaugat ca a luat legatura cu ANAF, Administratia Fondului de Mediu si Ministerul Mediului, insa procedura de inmatriculare se blocheaza din cauza faptului ca nu exista o evidenta la ANAF.
Pe de alta parte, directorul ANAF, Ion Busuioc, a spus ca ANAF nu a avut responsabilitatea de a administra astfel de taxe si de a pastra o evidenta, ci doar de a le colecta.
“Culpa nu apartine ANAF pentru ca legislatia in timp nu a instituit obligatia ca ANAF sa inregistreze aceste plati, ci sa incaseze prin trezorerii. Deci n-am avut obligatia de administrare, iar contribuabilii nu au fost obligati sa depuna declaratii ca au efectuat acele plati, ci sumele s-au varsat intr-un cont comun, fiind taxe nenominale, deci nu stim cine a platit pentru taxa auto”, a declarat directorul ANAF.
Solutia ar putea fi reprezentata de posibilitatea ca firma de leasing sa faca dovada platii taxelor anterioare dupa inmatricularea masinii.
In prezent, transferul de proprietate de la societatea de leasing la proprietar se face cu dovada platii timbrului de mediu. Problema blocarii unui astfel de transfer apare la contractele de leasing care au fost deschise in perioada 2008 – 2009 si care acum trebuie finalizate.
Dovedirea platii unor taxe anterioare este cu atat mai dificila cu cat au existat mai multe variante ale taxei auto de-a lungul anilor. De asemenea, un alt factor perturbator este reprezentat si de faptul ca unii proprietari de autovehicule au dat statul in judecata si au recuperat taxa auto platita anterior.
In prezent, pe piata de leasing exista un numar de 1.300 de masini second hand in cazul carora inmatricularea stagneaza din cauza inexistentei unor adeverinte de plata a taxei auto, valoarea acestor autovehicule fiind de 14,3 milioane de euro.