Mai devreme sau mai tarziu, cu totii am trecut cel putin o data prin aceasta experienta in timpul ‘carierei’ de conducator auto. Fie ca am facut ceva gresit in trafic sau am fost opriti de un filtru, a trebuit la un moment dat sa ne supunem unui control din partea unui agent de la Politia Rutiera.
Cu toate acestea, pe langa obligatii, avem si drepturi atunci cand suntem trasi pe dreapta. Acelasi lucru este valabil si pentru politist, asa ca este vital sa stim foarte bine cum sa gestionam situatia.
-
Agentul este obligat sa se legitimeze
Politistul este obligat sa se legitimeze doar daca nu are in piept insigna, altfel nu mai este obligat sa prezinte si legitimatia de serviciu. Soferii au in insa dreptul sa ii ceara acestuia legitimatia.
Legea 281 din 23 aprilie 2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane prevede:
ART. 41 – In exercitarea atributiilor de serviciu, politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, […]
-
Soferul are dreptul sa stie ce nereguli i-au fost depistate
Legea spune ca politistul poate sa opreasca orice autovehicul pentru “verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege”. In acest caz, soferii nu pot invoca oprirea fara motiv.
Cu toate acestea, aveti dreptul sa stiti care sunt neregulile (daca exista) gasite de agent dupa ce v-a oprit. Mai mult, agentul trebuie sa va comunice clar aceste lucruri, inainte de a le trece in procesul verbal.
-
Soferul are dreptul sa ceara agentului modelul si seria aparatului radar
Mai exact, este vorba despre mentionarea modelului si seriei aparatului radar pe procesul verbal intocmai in cazul in care ati fost depistat de un filtru radar. De multe ori, agentul nu face aceasta mentiune, iar daca o face, specifica doar ca soferul a fost inregistrat de aparatul radar omologat si verificat metrologic. Soferul are dreptul sa stie exact seria,modelul si marca aparatului, iar agentul este obligat sa le specifice in procesul verbal. In caz contrar, vorbim despre un caz de nulitate absoluta, iar instantele tin cont de acest lucru si dau castig de cauza soferilor.
Mai trebuie sa tineti minte si ca verificarea certificatului metrologic, cat si a ordinului de serviciu se face doar de seful ierarhic al agentului, asa ca e de preferat sa nu cereti aceste lucruri agentului, pentru a evita momentele tensionate.
-
Soferul are dreptul sa nu semneze procesul verbal
Sunteti liber sa hotarati nesemnarea procesului verbal, iar in acest caz politistul este obligat sa aleaga un martor care sa contrasemneze. In cazul in care nu semnati procesul verbal, se va considera ca ati luat cunostiinta de acesta cand ati primit prin posta scrisoarea cu amenda. In aceasta situatie, termenul de atacare a deciziei in instanta incepe din ziua imediat urmatoare.
2 comentarii
Unde e al5-lea lucru? S-a terminat cerneala
Sau, s-au terminat literele?.. 🙂