Ninsoarea de weekendul trecut a scos din casa sute de soferi care s-au grabit sa schimbe anvelopele. S-a stat la coada si cateva ore la vulcanizari si service-uri.
Legea spune ca trebuie sa trecem la cauciucurile de iarna la prima ninsoare, dar oare e bine sa mergi sa le schimbi cand e supraaglomerat?
Nu vorbim de timpul pe care il pierzi stand la coada, ci de calitatea serviciilor. Cand sunt cateva zeci de masini la coada, e evident ca angajatii se grabesc. Iar dupa cum bine stim, graba strica treaba.
Schimbarea anvelopelor poate fi problematica daca nu sunt respectate standardele de siguranta, din neatentie, graba sau orice alt motiv.
Pentru a indeplini complet aceste standarde trebuie respectate cateva reguli “de bun simt”:
- Echilibrarea rotilor si implicit schimbarea plumbilor
- verificarea starii anvelopelor si remedierea oricaror probleme (intepaturi, cuie sau suruburi infipte, etc.)
- verificarea jantele si indreptarea lor daca sunt strambe/ovalizate
- La montarea rotilor inapoi pe masina trebuie avut in vedere daca anvelopele au sens de rotatie specificat
- Montarea in aceleasi pozitii cum au fost anterior pe masina (daca nu sunt noi). Cea mai buna performanta se obtine daca nu se inverseaza sau incruciseaza anvelopele, contrar practicilor
- Strangerea prezoanelor trebuie sa se faca la cuplul de forta specificat de producator.
Din pacate, foarte multi soferi nu acorda o importanta prea mare anvelopelor, mai ales cand acestea sunt deja montate.
Sfatul nostru este sa nu te grabesti, sa astepti o zi sau doua si sa mergi cand service-ul e mai liber. Astfel te asiguri ca mecanicii isi vor face bine treaba si nu risti sa ai surprize neplacute.
Nu ar fi rau nici sa te uiti la prognoza meteo din perioada urmatoare, daca se va incalzi nu e bine pentru cauciucurile de iarna. Se vor uza mai repede.
11 comentarii
….nu prea inteleg legea asta….de ce esti obligat sa schimbi anvelopele pentru iarna iar pentru vara nu? Am mers vreo 3 ani cu anvelope de iarna si vara si nu m-a intrebat nimeni nimic. E clar, consumul a fost mai mare insa repet nu m-a oprit nimeni sa imi dea amenda ca nu le-am schimbat cu cele de vara…de ce invers se aplica amenzi?
E simplu: pentru ca anvelopele de iarna ar putea fi folosite foarte bine si vara; in afara faptului ca se uzeaza („se tocesc”) mult mai repede decat cele de vara, altceva nu se intampla (de fapt, chiar au o aderenta superioara si la temperaturi positive). Invers nu e valabil, in schimb: anvelopele de iarna pierd semnificativ din aderenta pe zapada sau la temperaturi sub 5 grade.
Buna ideea, coincide cu a mea! Doar ca ati vrut sa spuneti in final ca cele de vara isi pierd aderenta la temperaturi scazute, deduc.
Din pacate nu e asa. Anvelopele de iarna folosite vara, intr-o situatie de urgenta, poate face diferenta intre a scapa fara probleme si a botii masina, in cel mai bun caz.Cu anvelopa de iarna franarea este mult proasta decat cu avelope de vara ( vorbind de acelasi brand de avelope), ptr. ca anvelopele de iarna ofera performante optime iarna si viceversa.Alte variante reprezinta compromisuri dpdv al sigurantei. Fiecare alege ce vrea si ce isi permite…
Subscriu la ce a spus Daniel.
intrebare. Pt o utilitara de 3.5t, punte dubla pe spate , schimb toate inclusiv fata sau doar pe spate?
Toate.Degeaba ai cauciucuri de iarna pe spate daca atunci cand virezi masina ta merge tot inainte pt ca nu are aderenta.
teorie! eu ma refeream la lege, care spune ca pt camioane cu axa dubla nu e nevoie si pt fata. intrebarea e , daca se aplica si utilitarelor de 3,5t?
legea spune sa ai cauciucuri de iarna pe orice drum acoperit de zapada sau polei.