Lipsa rovinietei a adus amenzi pentru soferii romani in valoare de 53 de milioane de euro in 2012. Banii platiti pe amenzile pentru rovinieta ajung la CNADNR, in timp ce amenzile date de MAI ajung in conturile administratiei publice locale unde se plateste amenda.
Lipsa rovinietei sau circularea cu una expirata se sanctioneaza cu 500 de lei, iar jumatate din amenda poate fi platita in 48 de ore. Comparativ, o astfel de amenda este mai mare decat pretul unei roviniete valabile pe perioada unui an.
De exemplu, rovinieta pe 12 luni pentru un autoturism costa in jur de 28 de euro, in timp ce sanctiunea minima este de 58 de euro, la un curs de 4,3 lei.
Perioada minima pe care se poate achizitiona o rovinieta este de o saptamana.
Anul trecut au fost date mai mult de 451.000 de amenzi contraventionale, cu o valoare totala de 230 de milioane de lei. In jur de 60.000 de soferi au contestat in instanta amenzile primite, dintre care 10.000 au obtinut anularea sanctiunii, altele fiind transformate in avertismente.
Deseori, soferul era amendat de mai multe ori in termen de 30 de zile pentru aceeasi rovinieta lipsa sau expirata, lucru care contravine Legii 144/2012, articolul 3 care modifica Ordonanta de urgenta 15/2002: “Procesul-verbal se intocmeste si se comunica contravenientului in termen de 30 de zile de la data constatarii contraventiei, interval in care nu se pot incheia alte procese – verbale de constatare a contraventiei”.
Pana in 2012, banii incasati de pe urma amenzilor date pentru lipsa rovinietei intrau la bugetul de stat in proportie de 75%. Restul de 25% era considerat venit extrabugetar si era destinat Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania sau Ministerului Afacerilor Interne.