Anul 2013 va veni cu cresteri de preturi, in special in cazul soferilor care au avut daune anul trecut si care implicit au adus costuri pentru companiile de asigurari. Estimarile asiguratorilor se incadreaza in jurul unor cresteri de 25-30% a tarifelor politelor de raspundere civila auto (RCA) in acest an.
Clientii care nu au inregistrat daune vor reprezenta un target dorit de toate companiile de asigurari, care vor incerca sa ii atraga intr-un numar cat mai mare, in timp ce soferii care se incadreaza intr-o anumita categorie de malus vor fi vizati de preturi mai mari, in asa fel incat societatile de asigurare sa isi acopere cheltuielile impuse de necesitatea despagubirilor.
“Astfel, nu inseamna ca o crestere generala a tarifelor pe piata va afecta pe toata lumea. “Cazierul” (istoricul daunelor) va deveni un element de tarifare din ce in ce mai important”, considera Radu Ionescu, directorul diviziei de subscrieri asigurari auto din cadrul Asirom.
Cresteri vor fi inregistrate doar pe segmentul de asigurari obligatorii, in timp ce sectorul asigurarilor facultative nu va suferi modificari majore de tarif. Totodata insa, sunt asteptate scaderi in ceea ce priveste incheierea de polite Casco, avand in vedere imbatranirea parcului auto si scaderea leasingului.
Majorarea tarifului RCA mai poate fi provocata si de “avansul subscrierilor pe nisa asigurarilor RCA”, conform parerii CEO-ului Generali Asigurari, Adrian Marin. Acesta se asteapta la o crestere a pretului cu 5-7%, care va fi data de “consecventa modului in care vor fi calculate si aplicate tarifele”.
Si presedintele Astra Asigurari, Alin Bucsa, se asteapta de asemenea la o crestere cu 25-30% a asigurarilor obligatorii auto, in timp ce societatile de asigurari vor fi nevoite sa plateasca despagubiri mai mari, care se pot dubla in cazul vatamarilor corporale si a celor morale.
Pretul pentru RCA va mai fi majorat si in cazul in care vor fi puse in aplicare anumite schimbari legislative propuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Una dintre acestea prevedea ca soferii sa nu mai solicite despagubiri de la compania de asigurari a soferului vinovat, ci de la propria companie de asigurari. Daca o astfel de prevedere va fi pusa in aplicare, pretul pentru RCA va fi influentat, iar soferii nu se vor orienta exclusiv dupa tarif in momentul in care aleg compania de asigurari la care sa incheie polita. La randul lor, companiile de asigurari vor fi nevoite sa majoreze pretul pentru a putea acoperi tot necesarul de despagubiri.
Cea mai mare pondere in piata de asigurari o au politele auto: RCA si Casco, cu subscrieri de 3 miliarde de lei pe anul 2012, reprezentand 50% din piata asigurarilor generale.