Programele de casare reprezinta de cele mai multe ori un avantaj important atat pentru producatorii auto, cat si pentru soferii care vor sa isi achizitioneze masini noi, scapand totodata de vechiul autovehicul. In schimb, analistii de la Fitch Ratings sunt de parere ca astfel de programe pot afecta vanzarile de automobile pe termen lung.
Fitch Ratings considera ca programele de casare pot distorsiona tendintele de pe piata auto si totodata pot scadea vanzarile auto in momentul in care acestea sunt incheiate. In plus, producatorii auto se pot orienta exclusiv dupa tendintele inregistrate in perioada de desfasurare a acestor programe, mizand mai ales pe modelele care se vand atunci.
In plus, analistii de la agentie considera ca programele de acest tip nu incurajeaza vanzarile de masini noi, ci cresc fortat vanzarile in perioada de desfasurare, care ulterior inregistreaza scaderi majore, dupa incheierea programului. Preferintele celor care isi caseaza masina se rezuma la pret, astfel ca isi achizitioneaza mai ales masini ieftine.
Programele de casare ale masinilor vechi au cunoscut o popularitate majora in ultimii ani nu doar in Europa, ci si in intreaga lume. La noi in tara, acestea sunt cunoscute sub denumirea de Programul rabla.
Programul Rabla 2012 a inclus casarea a 24.000 de autovehicule care erau mai vechi de 10 ani. Numarul de masini achizitionate prin acest program a fost de 2.500, conform informatiilor furnizate de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).
Pentru acest an, Ministerul Mediului a suplimentat programul cu 30.000 de tichete, distribuite in doua etape: initial 15.000 de tichete, dupa care alte 15.000 de tichete pentru persoane fizice.
In primele cinci luni ale acestui an, inmatricularile de autovehicule noi au inregistrat o scadere cu 7,3% in zonele EU si EFTA, fiind vorba de 5,64 milioane de unitati.
Conform estimarilor realizare de agentia Fitch Ratings, cele mai afectate marci auto in urma unor astfel de programe vor fi PSA Peugeot – Citroen, precum si Renault si Fiat. Exista insa si marci care vor fi mai putin afectate, printre care se numara BMW, Volkswagen si Daimler.