Motorul rotativ Wankel este o inovație tehnologică importantă în industria motoarelor, fiind diferit de convenționalul motor cu piston și bielă. Prima dată s-a vorbit despre motor rotativ Wankel în 1954. Atunci a fost inventat de inginerul german Felix Wankel și a fost utilizat în anumite automobile și motociclete de-a lungul timpului.
Astăzi prezența motorului rotativ pe drumurile publice a devenit o raritate. De fapt, doar Mazda a mai implementat această tehnologie de motor Mazda RX8. Motivul principal pentru care Mazda RX-8 urmărește principiile în care functioneaza un motor rotativ este acela că puterea unui motor Wankel este impresionantă, iar această tehnologie este atât de inteligentă, încât oferă eficiență din punctul de vedere al performanței.
Așadar, dacă sunteți în căutarea unei experiențe de condus unice, poate ar trebui să vă uitați la modelele Mazda RX-8 cu cilindree de 1.3 litri și o putere de 268 CP. Cine știe, poate veți fi surprins de ceea ce veți descoperi! Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre motorul Wankel și diferențele dintre acest tip de sistem și unul cu pistoane, vă invităm să rămâneți alături de noi până la final.
Mic sumar al celor mai importante informații pe care le veți afla astăzi:
- Scurta evolutie a motorului rotativ Wankel
- Cum functioneaza un motor rotativ Wankel?
- Motorul rotativ cu ardere: avantajele motorului Wankel
- Dezavantajele motorului Wankel
Scurta evolutie a motorului rotativ Wankel
Chiar dacă folosirea unui motor Wankel nu mai este atât de des întâlnită astăzi sau poate deloc, este bine să cunoașteți câteva informații despre evoluția de la motorul cu ardere rotativ pâna la motorul cu pistoane de astăzi. Motorul Wankel, cunoscut și sub numele de motor rotativ, a fost inventat de inginerul german Felix Wankel în anii 1956 și a reprezentat o alternativă interesantă la motorul cu piston, datorită designului său unic și performanțelor sale.
În anii 1950, Wankel a început să lucreze cu compania germană de automobile NSU pentru a dezvolta un motor cu pistoane rotative. În anul 1957, NSU a prezentat primul motor Wankel funcțional, cu trei rotoare. În anii următori, NSU a continuat să dezvolte acest tip de motor, lansând modele precum Spider și Ro80.
Cu toate acestea, motorul Wankel a fost afectat de probleme de fiabilitate și consum mare de ulei, ceea ce a dus la unele probleme de imagine pentru NSU. În 1969, compania japoneză Mazda a achiziționat licența pentru a produce motoare Wankel și a început să dezvolte o versiune proprie, care a fost lansată în 1967 pe modelul Cosmo, care ascundea sub capota primul motor rotativ. A fost o inovație în fabricarea de motoare de curse produse de Mazda.
Cum functioneaza un motor rotativ Wankel?
Un motor rotativ Wankel este un tip de motor cu ardere internă, care în loc să folosească un sistem de pistoane și biela pentru a transforma energia chimică în mișcarea de rotație a arborelui cotit, folosește un rotor triunghiular care se rotește într-o carcasă eliptică.
Mai exact, motorul Wankel are o construcție încât se formează trei camere: camera de admisie, camera de comprimare și camera de evacuare, dispuse în interiorul unui cilindru de formă ovală. Camerele din interiorul acestui cilindru de formă aproximativ ovală formează un sistem care se rotește în jurul axei sale, intr-o carcasă eliptică, care are și ea trei camere.
Spre deosebire de un motor clasic, în interiorul unui motor rotativ cu doua rotoare se produce următorul fenomen: în timpul funcționării, amestecul de aer și combustibil este aspirat în camera de admisie prin intermediul unei supape de admisie, care este închisă atunci când rotorul își rotește triunghiularul pentru a comprima amestecul.
În acel moment, scânteia de la o bujie aprinde amestecul comprimat, iar gazul rezultat face rotorul să se rotească, transformând energia chimică în mișcare mecanică. Pe măsură ce rotorul continuă să se rotească, camerele de evacuare și admisie se rotesc cu el, ceea ce face ca procesul de admisie, comprimare și evacuare să se repete pentru fiecare dintre cele trei camere ale rotorului.
Astfel, motorul rotativ Wankel produce o putere continuă și fără vibrații, comparativ cu motoarele cu pistoane și biela, care trec printr-un ciclu de accelerare și decelerare la fiecare tură. În general, motoarele rotative Wankel sunt mai compacte și mai ușoare decât motoarele cu pistoane și biela, dar au o eficiență mai mică și consumă mai mult combustibil. Cu toate acestea, acestea au fost utilizate cu succes în aplicații de performanță și în vehiculele de curse, precum și în alte aplicații speciale, cum ar fi elicopterele și avioanele.
Motorul rotativ cu ardere: avantajele motorului Wankel
În comparaţie cu motorul cu piston rotativ, motorul Wankel oferă avantaje semnificative, în special în ceea ce privește designul compact, vibrațiile reduse și puterea lină și uniformă. Un motor Wankel este în general mai abil decât alternativa cu pistoane.
Mai bine punctat, raportul dintre putere și eficiență este mai mare decât a unui motor cu piston cu aceeași configurație. Motivația este simplă: timpii motor se realizeaza concomitent, iar prin această caracteristică motoarele Wankel tind să ajungă să fie folosite în configurațiile pentru mașinile de curse.
Mai mult decât atât, față de motorul de astăzi, eficiența la un motor Wankel este dată de capacitatea de a-și desfășura ciclul de patru timpi se desfășoară în spațiul din interiorul unui cilindru de formă aproximativ ovală și un rotor similar ca formă triunghiului Reuleaux, cu deosebirea că laturile sunt mai aplatizate.
1. Design compact
Un motor rotativ Wankel este mult mai compact decât un motor cu piston cu aceleași caracteristici de putere. Datorită designului său simplificat, aplicabilitatea și ușurința de instalare a unui motor rotativ Wankel este în general mai mare decât la varianta de azi.
2. Viteza mare de rotație
Un motor rotativ Wankel poate funcționa la o viteză mai mare de rotație decât un motor cu piston, ceea ce îi permite să producă o putere mai mare. De asemenea, acesta nu necesită un sistem de distribuție special, făcându-l mai simplu și mai ușor de întreținut.
3. Vibrații reduse
Forma rotorului este rezultatul unei minimizări în volum care produce mai puține vibrații. Datorită designului său simetric și rotativ, motorul Wankel produce vibrații reduse în comparație cu motorul cu piston. Această caracteristică face motorul Wankel potrivit pentru aplicații în care vibrațiile pot fi o problemă, cum ar fi aplicațiile aeronautice sau spațiale.
4. Putere lină și uniformă
Deoarece motorul Wankel nu are valvule și nu există pauze în ciclul de ardere, acesta produce o putere lină și uniformă. Forța presiunii gazului pe rotor trece direct la arbore, iar acest lucru face motorul Wankel potrivit pentru aplicații care necesită o putere constantă, cum ar fi generatoarele sau mașinile de tuns iarba.
Dezavantajele motorului Wankel
Din moment ce prezența sa pe piață s-a diminuat în detrimentul unui motor cu piston, este de la sine înțeles faptul că în timp ce avantajele sunt de necontestat, există și dezavantaje pe care trebuie să le cunoști cât să îți poți face o părere obiectivă despre acest tip de motor.
1. Consum de combustibil mai mare
Deși motoarele Wankel oferă o putere mare și o performanță excelentă, ele au un consum ridicat de combustibil. Aceasta se datorează faptului că acest tip de motor are un raport de compresie mai scăzut decât motoarele tradiționale cu piston.
2. Un motor Wankel are nevoie de mai mult ulei
Motoarele Wankel necesită o cantitate mare de ulei pentru piesele mobile, ceea ce poate duce la un consum mai mare de ulei și la emisii poluante. Dincolo de mediu și ineficiența sa per total, costurile de întreținere vor fi, evident, mult mai mari decât la varianta de motor clasic.
3. Durata de viață mai scurtă a motorului
Deoarece motorul Wankel are multe piese care se mișcă în mod constant, se poate deteriora mai repede decât un motor tradițional cu piston. Acest lucru poate duce la costuri mai mari de întreținere și reparații.
4. Cost mai mare de achiziție
În general, motoarele Wankel sunt aplicate mașinilor sport, datorită fiabilității în utilizarea lor specifică. De aceea, motoarele Wankel sunt mai scumpe decât motoarele tradiționale cu piston, ceea ce face ca mașinile care le utilizează să fie și ele mai scumpe.
Reveniți lunar pe blogul nostru pentru mai multe informații utile și noutăți!
Articol realizat de AdSem – Agentie Marketing Online profesionala