O idee aflata in prezent in stadiu de experiment, dar pusa deja in aplicare de o companie de asigurari din SUA, ar putea reduce pretul asigurarilor auto, prin monitorizarea cat mai exacta a stilului de a conduce al soferilor si contorizarea kilometrilor parcursi, realizata prin intermediul unui dispozitiv wireless instalat pe bordul masinii.
In prezent, companiile de asigurari nu cunosc exact modul in care conduc soferii, cat de prudenti sunt la volan si cat de predispusi sa faca accidente si implicit sa le aduca pierderi prin solicitarea de despagubiri. De aceea, preturile pentru asigurarile auto sunt stabilite in functie de alte criterii, cum ar fi varsta, localitatea in care traieste soferul, vechimea la volan (de cand detine permis auto) si daca in trecut a provocat sau nu daune, soferul fiind urmarit prin intermediul sistemului bonus malus.
Un jurnalist al New York Times a vorbit insa despre noul trend al companiilor de asigurari de a propune clientilor instalarea unui dispozitiv special in masina, prin intermediul caruia se monitorizeaza activitatea la volan (viteza cu care se circula, cat de mult se circula cu masina, stilul de a conduce – uniform sau cu frane bruste; nu este insa monitorizata niciodata destinatia), sunt stranse informatii si ulterior se stabileste un pret cat mai exact pentru asigurarea care va fi incheiata.
Dupa spusele acestuia, dupa doar o luna, compania de asigurari isi poate face o parere referitoare la modul in care conduce un anumit sofer, ulterior trimitandu-i acestuia o oferta de pret calculata in functie de datele furnizate de dispozitivul de monitorizare.
De cele mai multe ori, soferii beneficiaza de reduceri cuprinse intre 10 si 30%, atat timp cat au un stil precaut de a conduce. In cazul soferilor care nu prezinta informatii “pozitive” referitoare la modul de a conduce, pur si simplu nu se aplica nici o reducere.
Si numarul de kilometri parcursi cu masina reprezinta un indicator important pentru companiile de asigurari, avand in vedere faptul ca cele mai multe accidente se petrec in cazul soferilor care circula pe distante mari. De aceea, cei care conduc mai putin si mai rar vor plati si un pret mai mic pentru asigurare, pentru ca riscul de a provoca accidente, daune si implicit de a solicita despagubiri companiei va fi mai redus.
In plus, se mizeaza pe faptul ca un sofer va fi mai precaut la volan stiind faptul ca este monitorizat printr-un dispozitiv si va fi mai atent la eventualele greseli pe care le poate comite atunci cand conduce. In plus, dorinta de a plati mai putin pentru asigurare va creste de asemenea nivelul de atentie la volan.
Programul de monitorizare de acest tip a fost initiat de o companie de asigurari din SUA, numita Progressive, prezenta pe piata inca din 1937. Dispozitivul de monitorizare, numit Snapshot, poate fi folosit si de soferi care nu sunt clienti ai companiei, gratuit, timp de 6 luni, dupa care acestia primesc o oferta de pret pe baza informatiilor colectate. Soferul poate renunta oricand la folosirea dispozitivului, iar alegerea de a-l instala in masina ii apartine in totalitate. Conform informatiilor furnizate de companie, mai mult de 900,000 de soferi deja l-au folosit.