Deși poate părea un subiect complicat, geometria rotilor influențează direct modul în care mașina ta se comportă pe șosea. Practic, reglarea geometriei rotilor se referă la modul în care sunt aliniate și poziționate în raport cu caroseria și drumul, iar o procedură corectă asigură că fiecare roată își îndeplinește funcția optim, contribuind la o aderență superioară, la stabilitatea vehiculului și la un uz uniform al anvelopelor.
O geometrie necorespunzătoare poate duce nu doar la un consum mai mare de combustibil sau la un confort redus în timpul condusului, ci mai ales la uzura accelerată a anvelopelor, ceea ce se traduce printr-un un cost suplimentar pe care orice șofer își dorește să-l evite.
O geometrie neuniformă a anvelopelor poate fi mai greu de controlat, ceea ce poate crește riscul unor accidente rutiere, cu implicații serioase asupra valabilității și costului poliței tale RCA.
De aceea, în acest articol îți vom explica concret la ce se referă această geometrie roti, ce presupune fiecare unghi de reglare și cum se procedează în momentul în care necesită verificare. Hai să descoperi cum să păstrezi roțile și anvelopele în formă optimă printr-o geometrie roti reglaj unghiuri realizată în mod regulat.
Ce înseamnă geometria rotilor?
Geometria rotilor se referă la modul în care sunt așezate roțile mașinii tale astfel încât aceasta să meargă drept, să fie stabilă și să nu uzeze anvelopele mai repede decât trebuie. Când mergi cu mașina și ții volanul drept, dar ea trage într-o parte, e posibil să nu ai o geometrie auto corectă.
Aceasta include mai mulți factori tehnici, dar cei mai importanți sunt unghiurile în care sunt înclinate roțile față de drum și față de caroserie. De exemplu, uneori roțile pot fi ușor înclinate spre interior sau spre exterior, iar alteori pot fi ușor orientate către față sau spate. Toate aceste reglaje fine influențează manevrabilitatea, cum se comportă la viteze mari, dar și cât de repede se uzează cauciucurile.
Care sunt principalele unghiuri ale geometriei roților?
Reglajele corecte ale unghiurilor roților asigură o aderență optimă a pneurilor pe șosea, reduc uzura excesivă și neuniformă și contribuie la o manevrabilitate precisă a vehiculului. Printre cele mai importante unghiuri care definesc geometria roților se numără unghiul de fuga, unghiul de cadere și unghiul de convergenta roti, fiecare având un rol specific în comportamentul mașinii.
Geometria rotilor – Unghi de fuga
Unghiul de fugă este un element fundamental al geometriei roților, care influențează direct comportamentul vehiculului în linie dreaptă și stabilitatea la viteze mari. Acest unghi este format între axa imaginară a pivotului și o linie verticală imaginară trasată prin centrul roții, privit din lateral.
Cel mai frecvent întâlnit este unghiul de fugă pozitiv, ceea ce înseamnă că partea de sus a axei pivotante este ușor înclinată spre spatele mașinii. O astfel de configurație oferă o direcție mai stabilă și face ca volanul să revină singur la poziția dreaptă după ce ai luat o curbă. Este motivul pentru care volanul „se întoarce singur” când lași mâinile de pe el după un viraj.
Unghiul de fugă negativ este o configurație rară și, de obicei, nedorită, deoarece poate crea instabilitate. Mașina devine mai greu de controlat, direcția poate deveni imprevizibilă și volanul nu mai are acel efect de auto-centrare natural. De aceea, unghiul de fugă negativ nu se folosește în construcția normală a mașinilor de serie.
În unele cazuri, există și unghiul de fugă zero, adică axa pivotantă este perfect verticală. Această soluție apare mai ales la vehicule simple, cum ar fi unele cărucioare sau utilaje ușoare, unde nu se pune accent pe viteză sau confort în condus. La o mașină obișnuită, însă, lipsa acestui unghi duce la o direcție instabilă, motiv pentru care nu este recomandată.
Reglarea unghiului de fuga pentru reglarea anvelopei
În cazul unui reglaj unghi de fuga, mecanicul va ajusta înclinarea axei pivotante prin modificări ale pieselor din suspensie, cum ar fi brațele sau amortizoarele. Însă, în privința multor mașini moderne, unghiul nu este reglabil. Dacă la momentul procedurii de reglare unghi de fuga acesta este în afara valorilor recomandate de producător și nu se poate regla, e un semn că ceva este strâmb sau deteriorat, cum ar fi un braț îndoit sau un pivot defect.
După ce se fac toate reglajele, sistemul de geometrie computerizata va face verificarea valorilor specificate de producătorul mașinii. Doar atunci direcția va fi stabilă, anvelopele se vor uza uniform și mașina va fi sigură la condus.
Unghi de cadere
Unghiul de cădere arată cât de drept sau cât de înclinat stă fiecare anvelopa atunci când te uiți la mașină din față sau din spate. Dacă partea de sus a roții este ușor înclinată spre interior, vorbim de un unghi negativ.
Majoritatea mașinilor moderne sunt construite așa tocmai pentru că această înclinare ajută enorm la stabilitate în curbe și la aderență bună pe drum. Pe scurt, mașina „se lipește” mai bine de asfalt, iar tu ai mai mult control la volan.
Dar dacă unghiul nu e corect, fie este prea înclinat spre interior sau spre exterior, începi să simți probleme: volanul trage într-o parte, anvelopele se tocesc doar pe o margine, iar mașina începe să vibreze și devine instabilă, mai ales la frânare sau viteză.
Echilibrarea unghiului de cadere
Reglajul unghiului de cădere trebuie făcut, de asemenea, într-un service auto specializat, folosind un aparat de geometrie computerizată care măsoară cu precizie poziția fiecărei roți. Mașina este urcată pe un stand special, unde rotile autvehiculului sunt echipate cu senzori conectați la un computer. Acest sistem analizează în timp real poziția fiecărei roți și înclinarea ei față de verticală.
Dacă sistemul detectează că unghiul de cădere este prea mare, mecanicul va interveni pentru a-l corecta. În funcție de tipul sistemului de suspensie, reglajul se poate face prin ajustarea unor șuruburi excentrice, prin mutarea brațelor de suspensie sau prin instalarea unor componente reglabile.
La unele modele de mașini, unghiul de cădere nu este reglabil din fabrică. Dacă acesta este ieșit din parametri, poate indica faptul că s-a deformat o piesă a suspensiei. În acest caz, va fi nevoie mai întâi de înlocuirea piesei afectate. După reglaj, sistemul verifică din nou valorile, iar mecanicul se asigură că unghiul de cădere este în intervalul recomandat de producătorul mașinii.
Unghi de convergenta sau divergenta
Unghiul de convergență sau divergență indică modul în care roțile sunt orientate față de direcția mașinii, privită de sus. Dacă roțile sunt ușor înclinate una spre cealaltă în partea din față, spunem că au convergență, iar dacă sunt îndreptate ușor spre exterior, se numește divergență.
Convergența ajută autoturismul să meargă drept și să fie stabil, mai ales la viteze mari, în timp ce divergența face ca mașina să răspundă mai rapid și mai precis la viraje.
Dacă unghiul nu este reglat corect, roțile pot „trage” într-o parte, ceea ce duce la uzură mai rapidă și neuniformă a anvelopelor. De aceea, reglajul corect al unghiului de convergență sau divergență este foarte important pentru siguranța, confortul și durata de viață a pneurilor.
Reglarea unghiului de convergenta
Verificarea geometriei se face întotdeauna într-un service specializat, cu echipamente de măsurare precise care determină cât de mult trebuie corectată poziția roților. Dacă unghiul de convergență este prea mare, roțile tind să se „ciupească” una pe alta în partea din față, ceea ce poate cauza uzură rapidă pe partea interioară a anvelopelor și creșterea consumului de combustibil.
Dacă este prea mică sau dacă apare divergența, autovehiculul poate deveni instabil în linie dreaptă și răspunsul la viraje poate fi prea sensibil sau imprevizibil. De aceea, după orice intervenție la suspensie sau direcție, este recomandat să se verifice și să se ajusteze unghiul de convergență pentru a asigura o rulare sigură și confortabilă.
Verifică geometria rotilor și asigură-te că mașina este in stare optimă!
O geometrie corect reglată îți garantează siguranță, confort în condus și o durată mai lungă de viață pentru anvelope. Dacă simți că volanul trage într-o parte sau observi o uzură neuniformă a pneurilor, este momentul să mergi la un service autorizat pentru o verificare cu care să eviți riscul de accidente și uzură accentuată!