Dacă vă aflați aici înseamnă că sunteți pe punctul de a face o nouă achiziție, suficient de importantă, cât să ridicați la fileu următoarea întrebare: diesel vs benzina? Pe cât de tare v-ați dori un răspuns scurt, pe atât de greu este să vi-l oferim încă din primele rânduri.
Specificațiile celor două tipuri de motoare fac din întrebarea diesel vs benzina una cât se poate de complexă. Motiv pentru care nici răspunsul nu este atât de simplu de intuit. Dincolo de marcă și model, când vine vorba de achiziția unei mașini, trebuie să luați în considerare o mulțime de factori. Printre cei mai importanți indicatori amintim prețul de achiziție, fiabilitatea, consumul de combustibil și, bineînțeles puterea oferită de motorul ales.
Prin urmare, alegerea motoarelor diesel vs benzina devine o sarcină pentru care va trebui să faceți o documentare serioasă și suficient de amplă, tocmai pentru a putea stabili în mod informat care este motorul potrivit pentru dumneavoastră.
Cunoașterea asemănărilor și, mai presus de orice, a diferențelor între cele două motoare: diesel și benzină vă va ușura munca în selectarea vehiculului potrivit cerințelor dumneavoastră. Și pe aceste detalii ne vom axa în următoarele secțiuni ale acestui articol. Rămâneți alături de noi până la final și veți descoperi în urma unei analize comparative cum să stabiliți ce tip de motor vi se potrivește.
Motoare cu ardere internă: diesel vs benzina
Știați că motorul diesel se aseamănă destul de mult cu cel pe benzină? Din punct de vedere al principiului de funcționare, ambele sunt motoare cu ardere internă. Altfel spus, cele două sunt concepute să transforme energia chimică disponibilă în combustibil în energie mecanică printr-o serie de mici explozii sau arderi.
Diferența majoră dintre motorina și benzina este dată de modalitatea în care sunt produse aceste „explozii”. În cazul motoarelor pe benzina, combustibilul este amestecat cu aer, comprimat de pistoane și aprins de o scânteie de la bujie. Prin comparație, motorul diesel comprimă aerul mai întâi, apoi injectează combustibilul. Atunci când este comprimat, aerul se încălzește, iar în acest fel combustibilul se aprinde.
Atât un motor pe benzină, cât și unul pe motorină sunt formate dintr-un cilindru fix și un piston mobil. Gazele de ardere în expansiune împing pistonul, care, la rândul său, rotește arborele cotit. În cele din urmă, printr-un sistem de viteze din grupul motopropulsor, această mișcare antrenează roțile vehiculului.
Motoarele diesel
În 1893, Rudolf Diesel făcea cunoscut primul său motor cu ardere internă alimentat cu motorina. Motorul diesel mai este cunoscut și sub numele de motor cu aprindere prin compresie, întrucât combustibilul este aprins datorită compresiei mari a aerului din camera de ardere și nu de folosirea unei bujii.
Aprinderea combustibilului prin compresie necesită o putere mai mare și implică o presiune mult mai serioasă asupra elementelor întregii unități. Combustibilul este furnizat de o pompă de injecție și o unitate de dozare, care sunt montate pe partea laterală a blocului motor. De asemenea, comparativ cu motoarele pe benzină, cele diesel au o masă mai mare și sunt mai zgomotoase în momentul aprinderii și arderii motorinei.
Motoarele pe benzină
Printre cele mai întâlnite de pe piață la ora actuală, motoarele pe benzină funcționează tot după principiul de ardere internă a combustibilului, însă, în cazul acestora, aprinderea necesită o scânteie electrică provenită de la o bujie. Principiul motoarelor pe benzină este următorul: pentru aprindere, combustibilul este amestecat cu aer și apoi introdus în cilindru în timpul procesului de admisie.
După ce pistonul comprimă amestecul dintre combustibil și aer, scânteia produsă de bujie aprinde combustibilul și în acest fel produce arderea. Arderea la rândul său generează energie mecanică și pornește cursa mecanică. În ultima etapă, gazele de evacuare sunt împinse în afara camerei de ardere prin supapa de evacuare.
Diesel vs benzina: scurtă comparație
Când vine vorba de mașini diesel vs benzină, combustibilul nu este singurul factor de diferențiere. Există mai mulți indicatori pe care trebuie să îi luați în calcul pentru a cunoaște distincția generală dintre cele două categorii de motoare. Parametrii de mai jos vă vor oferi o înțelegere mai bună a diferenței între o mașină diesel și una pe benzină.
#1. Diesel vs benzina în funcție de costuri: achiziție și întreținere
Pentru aceia dintre dumneavoastră care își doresc un raport bun între costurile de achiziție și întreținere, se pare că întrebarea diesel vs benzina nu are un răspuns clar. Din moment ce nu necesită un schimb al bujiilor și sunt concepute cu aliaje mult mai durabile, propulsoarele diesel oferă o garanție extinsă.
Dacă motoarele alimentate cu motorină sunt mai ieftin de întreținut decât benzina, ca preț de achiziție balanța se înclină în favoarea benzinei. Costul unui autoturism pe motorină este mult mai ridicat și diferențele de preț pot ajunge până la 3000 €.
#2. Avantaje și dezavantaje în funcție de consumul de carburant
Din punctul de vedere al consumului, motoarele pe benzina pierd teren în fața unui motor diesel. Injectoarele electronice de înaltă calitate și sistemele cu care este dotată mașina pe motorina permite livrarea foarte precisă a combustibilului și, prin urmare, un consum mult mai mic.
În cazul benzinei, lucrurile se complică. Valorile ideale de consum pe care le comunică producătorii auto sunt orientative. Iarna, mașinile pe benzină tind să consume dublu, dacă nu chiar triplul valorii indicate pe trasee scurte, intra-urbane. Este adevărat, totuși, că stilul de condus are un impact semnificativ asupra consumului. Există și posibilitatea ca între diesel vs benzina să nu fie diferențe uriașe dacă alegeți să conduceți economic.
#3. Diesel sau benzina pentru mai mulți cai putere?
În general se face o confuzie între vechile motoare pe benzină și cele actuale. Iar de aici apare și confuzia cum că motoarele diesel ar fi mult mai puternice. Este adevărat că înainte o mașină pe benzină trebuia să depună mai mult efort pentru a obține putere de la motor, iar acest exces rezulta într-o risipă de combustibil și o evacuare mai mare de CO2. Partea bună este că în timp, acest lucru a fost rezolvat de producătorii auto, iar în prezent motoarele turbo pe benzină pot obține cuplul maxim între 170 și 250 nm.
#4. Avantaje și dezavantaje în funcție de nivelul poluare
În urma scandalului VW de acum câțiva ani buni, misiunea diesel a fost să revoluționeze lumea auto și din punctul de vedere al emisiilor poluante. Așa că, în prezent deși în motorină veți regăsi mai mulți oxizi de azot și puțin mai mult carbon decât în benzină. Prin urmare, emisiile totale ale unei mașini diesel sunt mult mai bune decât cele ale rivalei pe benzină. Ca medie, emisiile de dioxid de carbon pentru motoarele pe benzină sunt de 200 g, în timp ce pentru motorină sunt de și 120 g.
Am ajuns și la finalul acestui articol și revenim la întrebarea de la început: care mașină este cea mai bună pentru dumneavoastră, benzina sau diesel? Mașinile diesel au avantajul economiei mari de combustibil și al costului scăzut de întreținere.
Cu toate acestea, prețul de achiziție pentru un diesel este mult peste cel al unui autoturism pe benzină. Avantaje și dezavantaje sunt de ambele tabere, iar totul ține mai degrabă de preferințele dumneavoastră.