• Blog Pint
  • Asigurare RCA
  • Asigurare Calatorie
  • Asigurare Locuinta
  • Asigurare Casco
  • Asistenta rutiera
  • Rovinieta
Facebook Twitter Instagram
sâmbătă, august 2
Facebook Twitter Instagram
Noutati despre asigurari si lumea soferilorNoutati despre asigurari si lumea soferilor
  • Blog Pint
  • Asigurare RCA
  • Asigurare Calatorie
  • Asigurare Locuinta
  • Asigurare Casco
  • Asistenta rutiera
  • Rovinieta
Noutati despre asigurari si lumea soferilorNoutati despre asigurari si lumea soferilor
Informatii utile Auto si Asigurari

De ce este important să purtați centura de siguranta?

rca-ieftin.roBy rca-ieftin.ro25/03/2015Updated:22/04/2024Un comentariu8 Mins Read
centura de siguranta

În domeniul auto, uneori vă puteți concentra pe dotările autoturismului pe care îl conduceți și puteți pierde din vedere de un element crucial: importanța și, mai precis, obligativitatea de a purta centura de siguranta auto.

Pe lângă opțiunile scumpe, sisteme de navigație, ecrane tactile cu diagonală cât mai mare sau scaunele îmbrăcate în piele, importanța purtării centurii de siguranță rămâne cel mai controversat aspect când vine vorba despre conducerea unui automobil în România. Mulți șoferi și pasageri deopotrivă încă o consideră incomodă și inutilă. Cu toate acestea, esența acesteia este simplă și profundă: centura sau dispozitivele de siguranță salvează vieți!

În cadrul acestui articol de blog urmează să discutăm în amănunt despre centura de siguranta, legislatie, condiții de siguranță pe timpul deplasării pe drumurile publice și alte câteva detalii de natură informativă. Rămâneți așadar alături de noi până la final și veți afla tot ce trebuie să știți despre obligativitatea purtării centurii de siguranță.

Cine a inventat centura de siguranta?

Centura de siguranta, așa cum este cunoscută astăzi, a fost inventată de inginerul suedez Nils Bohlin în 1959. Bohlin a lucrat pentru Volvo și a dezvoltat centura de siguranta cu trei puncte de fixare, adică un dispozitiv care trece peste umăr și peste șoldul ocupantului și se fixează într-un singur punct de ancorare în partea laterală a vehiculului.

Volvo a fost, așadar, prima companie care a implementat centura sau dispozitivele de siguranţă cu trei puncte de fixare ca echipament standard începând cu anul 1959. Ulterior, inovația a fost adoptată pe scară largă și a contribuit semnificativ la reducerea numărului de decese și leziuni grave în accidentele rutiere.

Cine trebuie să poarte centura de siguranta în România?

În conformitate cu legislația în vigoare, toți ocupanții vehiculelor, indiferent dacă sunt șoferi sau pasageri, sunt obligați să poarte centura de siguranță. Această regulă se aplică în toate situațiile și pe toate tipurile de drumuri, inclusiv în oraș, în afara localităților și pe autostrăzi.

De asemenea, această obligație se aplică indiferent de tipul de vehicul – autoturisme, autoutilitare, camioane sau autobuze. Indiferent de locul pe care îl ocupă participantul în vehicul – pe scaunul din față sau pe cel din spate – centura de siguranță trebuie purtată corect și fixată corespunzător.

De asemenea, sunt prevăzute reglementări în special pentru copii. Astfel, copiii cu vârsta sub 12 ani sau cu înălțimea sub 150 cm trebuie să poarte centura de siguranţă în timpul circulaţiei pe drumurile publice, pentru care există modele adaptate greutății și dimensiunilor lor.

Legea interzice lipsa purtării centurii de siguranță, însă există și cazuri unde această alegere este absolvită. În cazul persoanelor gravide, sau pentru persoanele care au certificat medical care atestă că nu pot purta acest dispozitiv de siguranță, autoritățile recunosc necesitatea de a proteja sănătatea și siguranța persoanelor respective și le acordă o derogare de la cerința standard de purtare a centurii de siguranță

Importanța purtării centurii de siguranță: cum vă poate salva viața?

Cu siguranță, ați auzit până acum discuțiile despre centura de siguranța. Există destul de mulți critici ai acestei soluții, însă sunt și șoferi care îi înțeleg rolul. Din nefericire, mulți dintre conducătorii auto devin stricți odată cu ieșirea din țară, unde forțați de fermitatea autorităților șoferul și pasagerul din față poartă centură de siguranță.

Cu toate acestea, regula pare să nu se mai aplice odată întorși în țară. Deși trebuie să poarte centura și în România, mulți șoferi renunță rapid la acest obicei, bazându-se pe faptul că se afla la volanul unui SUV sau al unui model de lux în care „nu are ce să li se întâmple”. Nimic mai fals!

Centura de siguranta nu este doar o bandă de material în jurul corpului dumneavoastră în timpul circulaţiei pe drumurile publice. Aceste sisteme de siguranță, omologate de producători, pot fi văzute ca un scut vital între dumneavoastră și o tragedie în cazul producerii unui accident rutier.

Noi suntem de părere că propria viață este un motiv suficient de bun pentru care să purtați centura de siguranta, dar dacă acest aspect nu este atât de motivant, am pregătit în continuare alte câteva motive care țin foarte mult de fizica unui impact și de efectul forțelor care acționează asupra corpului într-un asemenea scenariu.

Centura de siguranta încetinește corpul în cazul unui impact

Cu alte cuvinte, în cazul unui impact, corpul își va continua din inerție mișcarea în direcția în care se deplasa mașina la momentul respectiv. Mai simplu, mașina se oprește, dar corpul nu. Centurile de siguranță moderne acționează ca o frână pentru corp, încetinindu-l treptat. Astfel, forțele sunt disipate treptat și nu brusc, caz în care corpul ar avea de suferit leziuni severe.

Centura de siguranta protejează organele vitale

Inima, plămânii, creierul și coloana vertebrală sunt organele care pot suferi leziuni în timpul unui accident. Centura de siguranta aduce un plus de protecție, în sensul că menține corpul într-o poziție relativ fixă, departe de obiectele care v-ar putea răni: volan, tetiere, mânerele portierelor, bordul mașinii și așa mai departe.

Centura de siguranta distribuie forța impactului

Cum spuneam și mai devreme, în cazul unui accident în care centura de siguranță nu este purtată, corpul va fi expulzat din mașină într-un punct fix, lucru care poate să producă leziuni serioase. În cazul în care șoferul poartă centura de siguranta, forța generată de impact se distribuie în mod egal de-a lungul centurii (o parte este preluată de bazin, cel mai rezistent os al corpului), astfel că organele sunt protejată și șansele unei accidentări grave scad considerabil.

Centura de siguranta previne riscul ca pasagerii să fie expulzați prin parbriz

Știm, gravitația face acest lucru, însă în cazul unui impact violent și viteza excesivă, fizica vă poate juca feste. Lăsați de-o parte legendele urbane care spun că e mai simplu să fiți aruncat din mașină în cazul unui accident și gândiți-vă la ce ați prefera dumneavoastră: proiectarea prin parbriz pe carosabil sau fixarea în scaun, sub protecția centurii de siguranță și a airbagurilor?

Mai mult, există studii care spun că pasagerii aruncați din mașină în urma unui accident rutier sunt supuși unui risc de moarte de patru ori mai mare decât dacă ar rămâne în interiorul mașinii. În plus, un astfel de lucru conduce la invaliditate permanentă, „în cel mai fericit caz”.

Amenda prevăzută pentru lipsa purtării centurii de siguranță

În conformitate cu legislația rutieră din România, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate centurii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancțiuni. Mai simplu punctat, nerespectarea legii prin lipsa centurii de siguranță conduce la amenzi și puncte de penalizare aplicate deopotrivă conducătorului auto, dar și amenzi prevăzute pentru pasageri.

Pentru șoferul sau pasagerul care nu respectă purtarea centurii de siguranță, amenda este de obicei între 870 și 1.450 de lei. Aceste sume pot varia în funcție de gravitatea încălcării și de alte circumstanțe specifice ale cazului.

Pe lângă amendă, conducătorului de autovehicul i se vor aplica și puncte de penalizare. Punctele de penalizare aplicate permisului de conducere pot duce la suspendarea sau retragerea acestuia în cazul acumulării unui număr suficient de mare.

Prin urmare, purtarea corectă a centurii de siguranță nu numai că este vitală pentru dumneavoastră și a pasagerilor, dar este și o obligație legală care trebuie respectată pentru a evita sancțiunile financiare și administrative.

Alte sancțiuni prevăzute de legislația în vigoare

În afara amenzii și a punctelor de penalizare, legislația rutieră din România poate impune și alte sancțiuni pentru nepurtarea centurii de siguranță. În cazuri grave sau în situații în care un șofer acumulează un număr semnificativ de puncte de penalizare, autoritățile pot decide suspendarea temporară sau chiar retragerea permanentă a dreptului de a conduce.

Conducătorii auto sancționați pentru nepurtarea centurii de siguranță pot fi obligați să participe la un curs de instruire rutieră sau să urmeze un program educativ pentru a înțelege mai bine importanța respectării regulilor de siguranță. Pentru situații extreme sau atunci când vehiculul este considerat periculos din cauza nerespectării regulilor de siguranță, autoritățile pot decide retragerea certificatului de înmatriculare.

Purtați centura de siguranta și mergeți cu grijă pe drumurile publice!

Împreună cu centura de siguranță, este recomandat să vă asigurați întodeauna atunci când vă aflați pe drumurile publice. Mai bine să preveniți decât să tratați! Centura de siguranță în cazul unui impact poate avea beneficii reale, pentru conducătorii auto şi pasagerii dintr-un vehicul. Sunt șanse reale ca un impact serios să producă accidentări severe după care să nu vă puteți recupera niciodată.

Sunt cazuri în care airbagurile să nu se declanșeze la timp, iar centura de siguranță să fie unicul mijloc prin care puteți rămâne pe loc în momentul unui impact. Purtați fără rețineri centura de siguranta!

rca-ieftin.ro

Related Posts

Explozie gaze: ești protejat de asigurare în cazul exploziilor?

30/07/2025

Pleci în Statele Unite? Încheie o asigurare medicala calatorie SUA

29/07/2025

Mai este sigur să ai anvelope runflat astăzi?

09/07/2025

Camere rovinieta și lista locațiilor fixe în care se face verificarea CNAIR

07/07/2025
View 1 Comment

Un comentariu

  1. Teddy on 02/04/2015 6:59 am

    Multi uita sau nu stiu ce inseamna acel ‘SRS’ de pe airbag-uri.
    SRS = Suplemental Restrain System, adica e un sistem suplimentar, facut sa mareasca sansele de supravieturi ale UTILIZARII centurii de siguranta. Nu o inlocuiesc sub nici o forma.
    +
    Nu ati mentionat ca distanta dintre corp si volan trebuie sa fie de minim 30cm, pentru ca sub aceasta distanta airbag-ul are o forta prea mare si poate provoca rani grave.

Categorii
  • Concursuri
  • Infografice
  • Informatii utile Auto si Asigurari
  • Interviu
  • Jurnal de sofer roman
  • Stiri Asigurari
  • Zambet la volan
© 2025 Pint.ro.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.