Companiile de asigurari vor fi obligate, incepand cu 1 iulie, sa dea publicitatii, prin intermediul site-urilor oficiale, datele referitoare la situatia reclamatiilor. Astfel, orice asigurator va trebui sa anunte numarul de reclamatii formulate impotriva lor de catre asigurati sau pagubiti, precum si cate dintre acestea au dat castig de cauza reclamantilor.
Aceasta obligatie a fost prevazuta de Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) nr. 11/2012, care a fost publicat in Monitorul Oficial in data de 30 mai.
Aceste informatii trebuie sa apara intr-un termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ. Datele se vor referi la reclamatiile inregistrate la CSA in anul calendaristic anterior, la cele de la inceputul anului pana la luna curenta, precum si la reclamatiile care au fost facute in ultimele trei luni calendaristice anterioare lunii curente. Ulterior, informatiile vor trebui reactualizate in primele 5 zile ale fiecarei luni.
CSA a prezentat de-a lungul timpului situatia reclamatiilor, insa doar la nivel de piata si nu pentru fiecare companie in parte. Astfel, conform informatiilor furnizate de institutie, in perioada ianuarie – martie 2012, CSA a inregistrat un numar de 2.630 de petitii, mai mare cu 42,93% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Cele mai multe plangeri au fost inregistrate in domeniul asigurarilor RCA, numarul lor fiind de 1.825 de petitii, reprezentand mai mult de jumatate din totalul reclamatiilor, si anume 69,39%. In cazul Casco, numarul de plangeri a fost mai redus, reprezentand 16,27% din totalul reclamatiilor.
Conform presedintelui CSA, Constantin Buzoianu, numarul reclamatiilor pentru anumite companii continua sa creasca, aspect care a determinat institutia sa se gandeasca la aceasta solutie. In cazul in care companiile de asigurari cu numar mare de plangeri nu remediaza aceasta situatie, ar putea chiar sa le fie suspendata activitatea.
CSA a stabilit si cum va arata pagina dedicata reclamatiilor. Va fi vorba de un tabel, usor accesibil si vizibil pentru orice vizitator. Va fi realizata o fereastra care va duce catre pagina respectiva si care va trebui sa contina urmatorul text: “Petitiile, reclamatiile formulate impotriva societatii __ si inregistrate la COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR in ultimele 3 luni sunt in numar de__. Structura acestora poate fi consultata aici, accesand pagina dedicata.” Aceasta fereastra, care va ocupa o treime din ecran, va trebui sa ramana vizibila timp de 5 secunde, fara sa poata fi inchisa.
In octombrie 2011, cele mai “reclamate” companii pe segmentul RCA erau Astra Asigurari, Carpatica Asig si Euroins.