Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a interzis difuzarea mai multor reclame TV referitoare la masini ale companiei Renault-Dacia, principalul motiv fiind reprezentat de faptul ca acestea dezinformeaza potentialii clienti.
CNA a analizat spoturi publicitare pentru sase modele de Renault, trei modele Chevrolet, doua modele Dacia si un model Mitsubishi, care au rulat pe micile ecrane in luna iulie.
Dezinformarea publicului consta in faptul ca pretul afisat in timpul reclamei nu este cel real, decat in momentul in care un client detine trei tichete valorice obtinute in urma casarii unor autoturisme vechi. Daca soferul nu are astfel de vouchere, pretul de achizitie al masinii este mult mai mare.
Conditia ca pretul de cumparare al masinii sa fie cel redus este specificata in timpul reclamei, insa in partea de jos a ecranului, cu litere mici, greu lizibile. Un astfel de procedeu este considerat ilegal, deoarece incalca articolele 93 si 94 din Codul Audiovizualului: „Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa respecte, indiferent de forma si de durata, principiile de protectie a minorului, de informare corecta a publicului, de respectare a demnitatii umane, de asigurare a unei concurente loiale” si „In scopul unei informari corecte, orice informatie sau avertizare continuta intr-o comunicare comerciala audiovizuala se difuzeaza astfel incat aceasta sa fie clar perceputa de public, in special prin asigurarea urmatoarelor masuri: a) sa fie prezentata static, lizibil si pe o durata suficienta, in cazul informatiei difuzate sub forma de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie sa fie de minimum 17 puncte in format SD, definitie standard, respectiv 32 in format HD, inalta definitie; b) sa fie redata la viteza normala de citire”.
CNA a decis ca respectivele spoturi publicitare nu mai pot fi difuzate la posturile TV decat atunci cand vor fi modificate in conformitate cu prevederile legale.
In cadrul sedintei CNA, un reprezentant al companiei Renault-Dacia a spus ca nu este vorba de rea-vointa, ci de faptul ca nu pot fi afisate toate informatiile intr-un spot de 10 secunde. Totodata, vicepresedintele CNA, Ioan Onisei, a spus ca, pentru ca brandul auto sa fie corect fata de public, este necesar sa se specifice care este valoarea voucherului si care sunt conditiile necesare pentru a putea beneficia de pretul redus.