Chiar dacă a devenit ceva obișnuit în ziua de azi ca mașinile să aibă instalate tot felul de sisteme și aplicații, în anumite cazuri acestea reușesc să ne surprindă prin dotări mai puțin convenționale, dar care totodată contribuie la farmecul fiecărui model în parte.
De exemplu, în noul Mercedes-Benz S-Class, germanii au instalat un sistem independent față de cel de climatizare, care recirculă, ionizează și purifică aerul din habitaclu. Mai mult, acesta introduce subtil parfum în interiorul mașinii, din rezervorul aflat bine ascuns în torpedou.
Tot pe noul S-Class, dar mai nou și pe unele modele BMW, întâlnim camere speciale cu infraroșu (nightvision). Acestea sunt integrate pe mașini ca o funcție de siguranță, deoarece pot identifica pietonii sau animalele de pe marginea drumului și le evidențiază pe display-ul de pe bordul mașinii, astfel încât șoferul se bucură de un set suplimentar de ochi care văd în întuneric.
Ultima tendință în materie de siguranță la volan o reprezintă sistemele care analizează starea psihică și fizică a șoferului, cu scopul de a preveni oboseala și somnul la volan, cauze frecvente ale accidentelor rutiere. Unele sisteme scanează mișcarea ochilor, în timp ce altele analizează factori precum viteza, accelerația laterală, unghiul volanului și felul în care cel de la volan apasă pe pedale, pentru a stabili dacă acesta se îndepărtează de norma pre-instalată în setările sistemului. Mai mult, dacă este cazul, sistemul va emite o notificare prin care îi va recomanda celui de la șofer să ia în considerare o perioadă de odihnă înainte de a mai continua drumul. Trendul a fost pornit tot de Mercedes-Benz, însă producători ca Opel și Chevrolet lucrează în prezent la astfel de sisteme.
Există de asemenea gadgeturi care ne pot transforma mașina într-un hotspot Wi-Fi, cu ajutorul unui router portabil instalat în portbagaj. Un asemenea sistem este Autonet Mobile, care folosește rețeaua de telefonie 3G pentru a oferi conectivitate non stop la internet, indiferent dacă mașina se află într-un punct mort intre două celule sau în tuneluri, pasaje sau parcări subterane.
Printre sistemele revoluționare și unul dintre preferatele noastre este funcția de recunoaștere a semnelor de circulație, care sunt apoi afișate pe ecranul sistemului de navigație, pe măsură ce mașina se deplasează în oraș sau în afara acestuia. Astfel, șoferii sunt asistați de mașină – aproape la fel ca în cazul sistemelor de camere cu infraroșu – de un al doilea set de ochi.