Mulți șoferi au emoții când știu că trebuie să își ducă mașina la inspecția tehnică periodică. De ce? Fiindcă sunt o mulțime de motive respingere ITP pe care dacă nu le cunoașteți în prealabil s-ar putea să faceți mai mult decât o vizită la cea mai apropiată stație ITP.
Ce înseamnă ITP respins și care sunt cele mai întâlnite motive respingere ITP veți afla în cadrul acestui articol de blog. Ne-am propus să discutăm despre 6 dintre cele mai întâlnite motive pentru respingerea ITP-ului. Rămâneți în continuare alături de noi și vei afla ce se verifică la ITP, de ce acte aveți nevoie și care sunt principalele motive respingere ITP.
Sumarul informațiilor din cadrul acestui articol:
- Inspectia tehnica periodica: ce se verifică la ITP?
- De ce acte aveți nevoie pentru ITP?
- 6 Cele mai frecvente motive respingere ITP
Inspectia tehnica periodica: ce se verifică la ITP?
Inspecția tehnică periodică nu este altceva decât un control care atestă capacitatea autoturismului dumneavoastră de a vă ajuta să vă deplasați în siguranță pe drumurile publice. În urma unui ITP, autoturismul dumneavoastră va trece printr-o verificare la nivel de caroserie, jante și șasiu pentru a-și demonstra funcționalitatea.
La fel ca în cazul expirării, atunci când vă este respins ITP-ul nu aveți drept la circulație cu autoturismul până nu remediați defecțiunile constatate în cadrul primei verificări și refaceți inspecția. Costul efectuării unui ITP variază în funcție de motor, însă vă puteți aștepta la sume cuprinse între 120 și 150 lei.
De ce acte aveți nevoie pentru ITP?
Diferit de alte proceduri auto, pentru ITP nu trebuie să vă duceți personal pentru efectuarea controlului. În schimb, puteți desemna pe oricine să meargă în locul dumneavoastră, atât timp cât prezintă inspectorului toate actele necesare procedurii. Sunt doar cateva documente de care aveți nevoie pentru efectuarea ITP-ului, iar întreaga procedură nu ar trebui să vă pună în dificultate. Veți avea nevoie de următoarele documente:
- talonul auto (în original) sau autorizația provizorie de circulație
- actul de identitate al proprietarului auto (în original)
- asigurarea RCA valabilă la data inspecției (în original)
- cartea de identitate a autovehiculului (CIV) (în original și securizată de RAR)
6 Cele mai frecvente motive respingere ITP:
În general, orice defecțiune capabilă să vă pună viața în pericol este un motiv suficient de puternic pentru care să vă fie respins ITP-ul. Un sistem de frânare uzat, anvelope vechi și neconforme cu legea sau martorii aprinși în bord sunt doar câteva dintre cele mai des întâlnite motive respingere ITP. Te invităm să le descoperi pe toate 6 în rândurile ce urmează.
1. Puteți fi respins la ITP pentru defecțiuni la sistemul de frânare
Când vine vorba de siguranta la volanul vehiculului dumneavoastră, sistemul de frânare este în fruntea listei de elemente care trebuie verificate și puse la punct înainte de a porni la drum. Un sistem de frânare care funcționează corect ajută șoferii să evite potențiale probleme în trafic.
În caz contrar, orice defecțiune poate pune în pericol nu doar viața soferului aflat la bordul mașinii defectate, ci și a celorlalți participanți la trafic. Din acest motiv, unul dintre cele mai întâlnite motive respingere ITP îl reprezintă defectarea sistemului de franare.
Înaintea unei inspectii tehnice periodice, asigurați-vă că verificați discurile și placutele de frana la fiecare 15.000 kilometri parcurși sau 12 luni. Dacă observați că masina dumneavoastră prezintă trepidatii la franare sau zgomote ciudate, cum ar fi scârțâitul atunci acesta este un indiciu important că trebuie să duceți autovehiculul la service pentru o verificare înainte de a ajunge la cea mai apropiată stație ITP.
2. Trebuie să verificați sistemul de direcție înainte de a face ITP-ul
Dacă volanul trage intr-o parte, sesizați o uzură anormală a anvelopelor, înseamnă că este momentul să inițiați verificarea sistemului de direcție. La fel de important ca verificarea sistemului de frânare, defectarea sistemului de direcție este unul dintre cele mai des întâlnite motive respingere ITP.
Și, pe bună dreptate, inginerul ITP vă va respinge cererea de verificare în cazul în care masina dumneavoastră poate pune în pericol siguranta participantilor la trafic. Mai mult decât atât, chiar și cele mai mici probleme prezentate de sistemul de direcție se poate duce rapid la deteriorarea altor piese auto mult mai costisitoare.
Înainte de a merge la ITP, asigurați-vă la starea tehnică a autovehiculului este optimă pentru funcționare. Din punctul de vedere al sistemului de direcție, pentru a vă asigura că starea masinii este conformă cu prevederile legale, puteți verifica roțile pentru a vedea dacă există vreun joc în mișcarea constantă sus-jos a acestora.
3. Nu veți trece de ITP cu defecțiuni la nivelul farurilor
Ați putea spune că farurile nu sunt atât de importante cât să fie în sine unul dintre cele mai frecvente motive respingere ITP. Nu vă ia mai mult de 5 minute să verificați sistemul de iluminare al mașinii dumneavoastră. Trebuie doar să vă asigurați că niciun bec nu este ars. Alternativ, riscați respingerea ITP-ului.
La o inspectie tehnica a autovehiculului, sistemul de iluminare al mașinii este la fel de important ca cel de frânare. Masinile trebuie sa fie vizibile în trafic, tocmai de aceea luminile de întâlnire, pentru marsarier, pozițiile, semnalizările si stopurile trebuie să fie în stare perfecta de functionare dacă nu vă doriți probleme la ITP.
4. Aprinderea martorilor în bord ar putea semnala defecțiuni majore
Atunci când se aprind în bord, exista șansa ca martorii să indice fie probleme mici, într-un caz fericit, sau probleme mari. Oricare dintre cele două ar fi varianta în care vă aflați, trebuie știut faptul că va trebui să vă prezentați cu mașina la cel mai apropiat service auto înainte de a programa o vizită la RAR pentru ITP.
Atunci când nu funcționează optim și se aprind martorii în bord, masina trebuie verificată de urgență. Orice neregulă poate atrage după sine un consum mai mare, care duce la cresterea noxelor. Dacă martorii indică probleme la motor sau sunt de natură mecanică la nivelul ansamblurilor și a subansamblurilor, fiți convins că martorii reprezintă unul dintre cele 6 motive respingere ITP.
5. Anvelopele neomologate pot cauza respingerea ITP-ului
Printre primele aspecte verificate în cadrul unei inspecții tehnice este verificarea anvelopelor, fiind unul dintre cele mai frecvente motive respingere ITP. Tocmai de aceea, trebuie să fiți foarte atent când faceți schimbul de cauciucuri. Înainte de a vă cumpăra o nouă pereche de cauciucuri, asigurați-vă că acestea respectă valorile standard trecute în cartea de identitate auto.
În momentul în care se face verificarea iar inspectorul ITP constată că dimensiunea anvelopelor diferă de anvelopele din cartea de identitate, acolo se oprește și întreaga verificare, iar autovehiculul urmează să fie respins pe loc de la verificarea tehnică.
6. Nu vă puteți face ITP-ul dacă masina are parbrizul crăpat
Poate că veți spune că un parbriz crăpat într-un colț poate fi trecut cu vederea, cel puțin pe perioada de vară, atunci când temperaturile nu sunt predispuse înghețului și extinderii crăpăturii. Însă, inspectorii ITP nu vor fi de acord cu dumneavoastră în acestă privință.
Orice crapatura, indiferent cât de mică, reprezintă unul dintre cele 6 motive respingere ITP. Așa că, indiferent dacă acea crăpătură vă afectează sau nu vizibilitatea, este obligatoriu să o reparați înainte de a programa ITP-ul. Bineînțeles, în cazul în care nu vă doriți să vă fie respins.
Acestea sunt doar câteva dintre cele mai des întâlnite motive respingere ITP. Inspectorii RAR pot refuza garantarea devizului și dintr-o serie de alți factori. Cu toate acestea, important este să rezolvați problemele care au dus la respingerea ITP-ului, întrucât lipsa efectuării periodice a inspecției tehnice poate atrage după sine sancțiuni usturătoare.
Vă puteți aștepta până la 5.800 lei amendă pentru circularea fără ITP valabil. Pentru a evita astfel de situații, vă invităm să aruncați o privire peste articolul nostru referitor la modalitatea de verificare valabilitate ITP înainte de a porni la drum. Nu știți niciodată când va trebui să opriți la un simplu control de rutină și ar fi păcat să se sfârșească cu o amendă atât de costisitoare. Mergeți întotdeauna la sigur!