Daca acum 20 de ani inca mai porneam masina la manivela si se oprea cand ne era lumea mai draga, servodirectia era un lux iar airbag-uri vedeam doar in filme, acum a aparut noul BMW X5 care se conduce aproape singur.
Ce stie sa faca acest BMW?
La viteze de pana la 60 km/h, asistentul la ambuteiaj conduce in locul tau. Practic masina vireaza singura, controleaza viteza si distanta fata de masina din fata iar tu poti sta linistit cand e aglomeratie pe autostrada, poti sa trimiti mesaje sau sa faci orice altceva fara sa risti un accident.
Sistemul de parcare automata face viata mai usoara soferilor incepatori. Masina scaneaza imprejurimile, gaseste un loc si parcheaza singura. Tot ce trebuie sa faci este sa apesi pe un buton. Cu un astfel de sistem, parcatul in lateral nu ar mai pune pe nimeni in incurcatura.
Sistemul Night Vision te ajuta sa vezi mai bine pietonii si te fereste de animale cand e intuneric. Singurul lucru de care nu te protejeaza sunt bizonii din trafic, nu inca.
Noi suntem de parere ca aceste tehologii nu numai ca ne fac viata mai usoara la volan, dar o fac si mai sigura.
Pretul: 100.000 de euro. Tu crezi, e justificat?
Noul X5 a fost testat de cei de la ProMotor. Poti vedea mai jos cum s-a comportat
7 comentarii
In afara de night vision si asistenta la parcare, restul sunt mofturi! Daca esti un ageamiu in conducere, un om super ocupat, i-ati sofer sau mergi cu transportul in comun! De ce sa dai 100000 de euro pe asa ceva?! Unde-i rentabilitatea? Unde-i placerea condusului?! Ca sa nu mai spun ca poti cumpara un vehicul cu dotari similare (mai putin night vision, din cate stiu eu) la o suma intre 15 si 25 mii de euro, si ma gandesc la Ford Focus sau Kuga! Probabil nu sunt la nivelul orgoliului si snobismului cocalarimii actuale…
Masina nu e o placere. Vrei sport? Du-te la curse. Masina e o necesitate. Un mijloc de transport individual. Dupa opinia mea si nivelul actual al tehnologiei, trebuia de mult sa avem masini automate care te duc singure din punctul a in b, indiferent cat esti de obosit, de plictisit sau de stresat si cate pahare ai baut. E o idee excelenta! As vrea s-o vad cat mai curand generalizata la toate masinile.
Nu vrei sa conduci tu (esti obosit, ai baut, etc.)? Cati km faci cu taxiul de banii astia? Si nici nu te mai ocupi de loc de parcare, schimb ulei, etc.
Fara indoiala ca sunt dotari uneori utile chiar si soferilor cu experienta, dar aceleasi dotari vor fi de serie in viitorul nu prea indepartat. Pentru un sofer incepator este un dezastru sa se lase pe mana masinii pentru a invata soferie, mai ales aici unde ai nevoie de soferie sa te feresti de toti analfabetii din trafic. Raspunsul este per total nu. Pentru mersul „hands free” fara griji, mergeti cu transportul in comun sau platiti un sofer care are chef de condus.
De ce sa inveti soferie? Ce, inveti sa pilotezi avionul sau sa navighezi? E normal ca masina sa fie un robot de transport. Tu iti vezi de treaba si ea te duce automat din A in B. O idee foarte buna!
Intr-adevar, toate aceste optiuni sunt inovatii, gadget -uri interesante. Depinde insa de tipul de sofer. Pentru soferii cu reflexe si instincte bune, aceste optiuni sunt in plus, chiar incomode, controlul masinii fiind mai putin in mainile lui si mai mult in „mainile” electronicii. Apoi avem de-a face cu soferii care petrec mult timp in masini, nu au o deosebita placere in a conduce, acestia fiind de obicei soferi cu reflexe medii sau bune, dar comozi. Pentru acestia, este comod si placut sa conduca o masina cu asemenea optiuni, pentru ca nivelul lor de efort scade. Apoi avem asa numitii soferi „dezastru”, ce nu poseda atentie distributiva, au reflexe slabe, implicit un grad de anxietate foarte mare care impiedica atentia buna la trafic, unde cele mai multe dintre aceste optiuni sunt vitale, iar unele in plus sunt bune de avut.
Nu cred ca putem generaliza nevoia de optiuni sau cataloga ce optiuni sunt ok si care dintre ele sunt „fitze”. Totul este in functie de sofer.
Doru… ia privește puțin lucrurile altfel. Ai o afacere cu o grămadă de bani (e posibil și fără să tragi țepe sau afaceri cu statul). Nu ai nevoie de un șofer pentru că astfel te bazezi tot pe un om (care poate greși…) 100k Euro sunt bani de buzunar… (poate chiar venitul pe 2..3 luni) care e problema să ai așa mașină? Desigur în românia nu prea avem autostrăzi, iar ambuteiajele sunt oleacă mai complexe decât poate să administreze această mașină (cred). Dar tocmai pentru a te relaxa în ambuteiaje pe autostradă, iar la o afacere de genul acesta probabil ieși și pe afară (și ți-e frică de avion) și atunci da ai un moft la îndemână de care vei beneficia și îți va reduce nivelul de stres. De justificat, dacă e rentabil sau nu, clar că nu cred că se poate vorbi de amortizare. E moft, ți-l permiți, perfect, dacă nu.. asta este. Creea ce ar fi de-al dreptul cretin ar fi să iți iei un credit de la bancă pentru acest moft iar următorii 30 de ani să n-ai ce mânca dar să ai pilot automat :)). Cu respect