• Blog Pint
  • Asigurari Auto
    • Asigurare Rca
    • Asigurare Casco
  • Asigurare Calatorie
  • Asigurare Locuinta
  • Asistenta rutiera
Facebook Twitter Instagram
luni, iunie 9
Facebook Twitter Instagram
Noutati despre asigurari si lumea soferilorNoutati despre asigurari si lumea soferilor
  • Blog Pint
  • Asigurari Auto
    • Asigurare Rca
    • Asigurare Casco
  • Asigurare Calatorie
  • Asigurare Locuinta
  • Asistenta rutiera
Noutati despre asigurari si lumea soferilorNoutati despre asigurari si lumea soferilor
Informatii utile Auto si Asigurari

Malaxa – prima masina romaneasca din România nu a fost Dacia!

rca-ieftin.roBy rca-ieftin.ro16/10/2013Updated:22/04/2024Niciun comentariu5 Mins Read
prima masina romaneasca

Foarte puțini știu că primul automobil românesc și prima mașină din România nu a fost Dacia 1100 din 1968, ci un autovehicul construit în 1945. Prima masina romaneasca poarta numele inginerului Nicolae Malaxa din Reșița.

Mașina a fost proiectată și fabricată de un grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele Malaxa din Reșița și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M din București și tehnicieni de la IAR Braşov, conduși de inginerul Petre Carp.

Deși primul automobil romanesc a fost eclipsat în conștiința publică de către celebrele modele Dacia care aveau să urmeze, importanța sa în istoria industriei auto românești nu poate fi neglijată. A fost o dovadă a capacității și potențialului inginerilor români de a crea și inova, deschizând drumul pentru viitoarele dezvoltări în domeniul auto pe actualul teritoriu al României.

Inginerul român Nicolae Malaxa și prima masina romaneasca

Nicolae Malaxa, unul dintre cei mai renumiți ingineri și industrialiști români din perioada interbelică și postbelică, a jucat un rol crucial în dezvoltarea industriei auto în România. Cea mai notabilă contribuție a sa în acest domeniu a fost mașina Malaxa 1C din anul 1945.

În perioada respectivă, Malaxa a coordonat un grup de ingineri și tehnicieni talentați la uzinele sale din Reșița, împreună cu specialiști de la uzinele A.S.A.M din București și de la IAR Brașov. Sub îndrumarea sa și a inginerului Petre Carp, acest echipaj dedicat a reușit să proiecteze și să construiască o mașină complet nouă, care urma să devină prima masina romaneasca.

Această realizare remarcabilă nu doar că a demonstrat capacitățile tehnice ale inginerilor români, dar a și deschis calea pentru dezvoltarea ulterioară a industriei auto în țară. Chiar dacă această primă mașină nu a obținut la vremea respectivă aceeași notorietate ca modelele ulterioare ale companiei Dacia, importanța sa în istoria industriei auto românești rămâne incontestabilă.

Mașina Malaxa 1C din Reșița cu putere de 30 cai

Construită într-un context postbelic și într-o perioadă de resurse limitate, Malaxa 1C și părintele său au fost simbolul ingeniozității și perseverenței inginerilor români. Cu toate că nu dispunea de tehnologia avansată a altor mașini contemporane, automobilul Malaxa din Reşiţa a fost o realizare impresionantă, reflectând abilitățile și creativitatea inginerilor de la acea vreme.

Designul său simplu, dar robust, și caracteristicile adaptate la condițiile locale au făcut din Malaxa 1C un vehicul practic și fiabil pentru nevoile de transport din România de la acea vreme. Deși producția sa a fost limitată, iar exemplarele sale sunt astăzi rare și prețuite de colecționari, Malaxa 1C rămâne un simbol al începuturilor industriei auto românești și al potențialului de inovație al inginerilor din țară.

Performanțele tehnice ale automobilului Malaxa din acea perioadă sunt impresionante, mai ales având în vedere contextul și resursele limitate disponibile. Cu o putere de aproximativ 30 de cai putere, conform standardelor vremii, acesta se situa într-o categorie respectabilă pentru vehiculele din acea perioadă.

Fiind echipat cu o astfel de unitate de propulsie, automobilul Malaxa era probabil destul de manevrabil și agil în traficul urban și pe drumurile mai puțin dezvoltate ale vremii. Cu toate că nu dispunea de tehnologiile avansate de astăzi, aceste caracteristici au făcut din Malaxa o opțiune populară și utilă pentru transportul local și regional în perioada respectivă.

Fabrica Malaxa și detalii tehnice despre primul automobil românesc

Fabrica Malaxa din Reșița a fost locul în care s-a născut primul automobil românesc, un moment semnificativ în istoria industriei auto a țării. Automobilul Malaxa 1C, care a ieșit de pe liniile de producție în 1945, a fost rezultatul eforturilor unui grup de ingineri și tehnicieni talentați, sub conducerea renumitului inginer Nicolae Malaxa.

Automobilul Malaxa putea să dezvolte 30 de cai putere, după măsurătorile vremii, având un motor cu trei cilindri în stea cu răcire forțată cu aer. Pentru vremurile respective, viteza maximă de 120 km/h la un consum de 10 l/100 km erau cu adevărat o revoluție, iar autoturismul Malaxa avea aceste calităţi. Soluția constructivă era „totul în spate”, motorul formând un tot cu diferențialul și cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg și împreună cu diferențialul și cutia de viteze ajungea la 150 kg.

Răcirea motorului se realiza printr-un spațiu pentru canalizarea aerului necesar între plafon și acoperiș. Mai exact, aerul era captat de deasupra parbrizului și era canalizat prin acoperișul cu pereți dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

Raportat vremurilor, Malaxa oferea un nivel înalt de confort și eleganță. Malaxa 1C putea transporta 6 persoane, caroseria având o formă aerodinamică, cu portbagajul în partea din față, unde se afla și roata de rezervă.

Primul transport cu un automobil Malaxa

Prima deplasare la bordul unui Malaxa 1C și testarea prototipului au reprezentat un moment semnificativ în istoria transportului rutier din România. Această călătorie inaugurală a demonstrat potențialul și fiabilitatea mașinii Malaxa și a reprezentat un pas important în dezvoltarea industriei auto românești.

Această călătorie poate fi privită ca un moment de triumf pentru inginerii și tehnicienii implicați în proiectarea și construcția mașinii Malaxa din Bucureşti, demonstrând că aceasta nu era doar o realizare tehnică, ci și un mijloc practic și funcțional de transport.

Au fost produse aproximativ 800 de autoturisme pe an. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, între 1945 și 1947, producţia a fost oprită, deoarece sovieticii au decis să mute linia de producție în U.R.S.S. Deși producția modelului Malaxa 1C a fost limitată (timp de doi ani), contribuția fabricii Malaxa din Reșița și a inginerilor săi la dezvoltarea industriei auto românești este incontestabilă.

Prima masina romaneasca – un reper în dezvoltarea industriei auto

Modelul Malaxa 1C rămâne un simbol al începuturilor promițătoare ale producției auto în România și o dovadă a capacității inginerilor români de a inova și de a construi mașini de calitate. Cu toate că a fost un început modest, modelul Malaxa a stabilit un precedent important pentru dezvoltarea ulterioară a industriei auto în România.

automobil malaxa romanesc
rca-ieftin.ro

Related Posts

Asigurare medicala calatorie Grecia – pentru vacante fara griji!

02/06/2025

Geometria rotilor pe înțelesul tuturor și cum eviți uzura anvelopelor!

28/05/2025

Martori bord: de ce se aprind martorii de bord și ce trebuie să faci?

07/05/2025

Ce inseamna auto hold și cum funcționează această tehnologie?

01/04/2025
Add A Comment

Comments are closed.

Categorii
  • Concursuri
  • Infografice
  • Informatii utile Auto si Asigurari
  • Interviu
  • Jurnal de sofer roman
  • Stiri Asigurari
  • Zambet la volan
© 2025 Pint.ro.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.