Foarte puțini știu că primul automobil românesc și prima mașină din România nu a fost Dacia 1100 din 1968, ci un autovehicul construit în 1945. Prima masina romaneasca poarta numele inginerului Nicolae Malaxa din Reșița.
Mașina a fost proiectată și fabricată de un grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele Malaxa din Reșița și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M din București și tehnicieni de la IAR Braşov, conduși de inginerul Petre Carp.
Inginerul român Nicolae Malaxa și prima masina romaneasca
Nicolae Malaxa, unul dintre cei mai renumiți ingineri și industrialiști români din perioada interbelică și postbelică, a jucat un rol crucial în dezvoltarea industriei auto în România. Cea mai notabilă contribuție a sa în acest domeniu a fost mașina Malaxa 1C din anul 1945.
În perioada respectivă, Malaxa a coordonat un grup de ingineri și tehnicieni talentați la uzinele sale din Reșița, împreună cu specialiști de la uzinele A.S.A.M din București și de la IAR Brașov. Sub îndrumarea sa și a inginerului Petre Carp, acest echipaj dedicat a reușit să proiecteze și să construiască o mașină complet nouă, care urma să devină prima masina romaneasca.
Această realizare remarcabilă nu doar că a demonstrat capacitățile tehnice ale inginerilor români, dar a și deschis calea pentru dezvoltarea ulterioară a industriei auto în țară. Chiar dacă această primă mașină nu a obținut la vremea respectivă aceeași notorietate ca modelele ulterioare ale companiei Dacia, importanța sa în istoria industriei auto românești rămâne incontestabilă.
Mașina Malaxa 1C din Reșița cu putere de 30 cai
Fabrica Malaxa și detalii tehnice despre primul automobil românesc
Răcirea motorului se realiza printr-un spațiu pentru canalizarea aerului necesar între plafon și acoperiș. Mai exact, aerul era captat de deasupra parbrizului și era canalizat prin acoperișul cu pereți dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.
Raportat vremurilor, Malaxa oferea un nivel înalt de confort și eleganță. Malaxa 1C putea transporta 6 persoane, caroseria având o formă aerodinamică, cu portbagajul în partea din față, unde se afla și roata de rezervă.
Primul transport cu un automobil Malaxa
Prima deplasare la bordul unui Malaxa 1C și testarea prototipului au reprezentat un moment semnificativ în istoria transportului rutier din România. Această călătorie inaugurală a demonstrat potențialul și fiabilitatea mașinii Malaxa și a reprezentat un pas important în dezvoltarea industriei auto românești.
Această călătorie poate fi privită ca un moment de triumf pentru inginerii și tehnicienii implicați în proiectarea și construcția mașinii Malaxa din Bucureşti, demonstrând că aceasta nu era doar o realizare tehnică, ci și un mijloc practic și funcțional de transport.
Au fost produse aproximativ 800 de autoturisme pe an. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, între 1945 și 1947, producţia a fost oprită, deoarece sovieticii au decis să mute linia de producție în U.R.S.S. Deși producția modelului Malaxa 1C a fost limitată (timp de doi ani), contribuția fabricii Malaxa din Reșița și a inginerilor săi la dezvoltarea industriei auto românești este incontestabilă.
Prima masina romaneasca – un reper în dezvoltarea industriei auto
Modelul Malaxa 1C rămâne un simbol al începuturilor promițătoare ale producției auto în România și o dovadă a capacității inginerilor români de a inova și de a construi mașini de calitate. Cu toate că a fost un început modest, modelul Malaxa a stabilit un precedent important pentru dezvoltarea ulterioară a industriei auto în România.