Din punct de vedere calendaristic a venit primavara, iar soferii vor trebui sa treaca in scurt timp la asa numitele anvelope de vara, inlocuindu-le pe cele de iarna.
Nu exista o data oficiala stabilita incepand cu care sa poata fi folosite, din punct de vedere legal, anvelopele de vara. In schimb, anvelopele de iarna sunt obligatorii cand conditiile meteo le impun, atunci cand se circula pe portiuni cu zapada, gheata sau polei.
Un sofer trebuie sa plateasca intre 50 si 120 de lei la un service pentru montarea anvelopelor de vara.
Anvelopele de vara sunt realizate dintr-un material mai tare, astfel incat sa se evite uzura lor la temperaturi ridicate. De asemenea, acestea preintampina fenomenul de acvaplanare (masina derapeaza din cauza stratului de apa existent intre sosea si pneuri, la viteze mari).
Nu se recomanda folosirea cauciucurilor de iarna in continuare, si pe perioada sezonului cald, deoarece, la temperaturi ridicate, anvelopele de iarna, care sunt mai moi si mai maleabile, se vor uza mult mai repede.
In ceea ce priveste cauciucurile all season / all wheater, acestea ofera performante medii atat vara, cat si iarna. Practic, nu pot inlocui cu succes nici cauciucurile de vara, nici pe cele de iarna, de aceea, cei mai multi producatori nici nu comercializeaza astfel de anvelope mixte. Unul dintre dezavantaje este reprezentat de faptul ca, in jurul valorii de 0 grade Celsius, acest tip de anvelope isi pierd aderenta, aspect care afecteaza puterea unei frane bruste sau virajele in curbe stranse, punand in pericol viata soferului si a celorlalti pasageri.
Nu exista o amenda pentru soferii care nu folosesc anvelope de vara. Exista in schimb amenda pentru nefolosirea cauciucurilor de iarna, atunci cand exista zapada, gheata sau polei pe carosabil, deoarece riscul de accidente este mult mai ridicat. Penalizarea se incadreaza intre 2500 si 4000 de lei, uneori fiind prevazuta si achitarea daunelor provocate elementelor care compun drumul.
Inconvenientul care apare atunci cand ramai cu cauciucurile de iarna pe perioada sezonului cald se raporteaza la faptul ca acestea se vor deteriora mult mai usor si vor trebui schimbate mai repede – se cheltuiesc mai multi bani, iar anvelopele respective nu mai pot fi pastrate si refolosite iarna urmatoare.
Pentru o buna stabilitate si un control eficient al masinii, se recomanda instalarea unui anumit tip de anvelope pentru toate cele patru roti, nu doar pentru cele din fata / spate, sau pentru cele pe care se afla tractiunea. Daca se monteaza doar doua cauciucuri de vara, cele de iarna se vor deteriora mai repede si va mai fi nevoie de o vizita la service.
4 comentarii
Deci daca nu exista zapada, gheata sau polei si o temperatura mai mare de 7grade celsius, pot circula linistit cu anvelopele de vara fara sa ma opreasca politia pt o eventuala amenda ?
Pai daca ma prinde ninsoarea in luna iunie ,ce fac?