Problema, la noi în țară, este că avariile sunt folosite cel mai des atunci când nu ar trebui. Luminile de avarie, după cum le sugerează și denumirea, se folosesc atunci când un vehicul este avariat, a rămas imobilizat pe carosabil și nu se mai poate deplasa sau se deplasează foarte încet. Atât.
Cei mai mulți soferi, însă, folosesc luminile de avarie în următoarele situații:
- atunci când staționează într-un loc interzis
- în semn de mulțumire
- când efectuează o manevră interzisa: spre exemplu, merg pe linia de tramvai și intră în mod abuziv înapoi pe bandă, „mulțumind” celui care le-a permis trecerea
Folosirea luminilor de avarie în alt scop decât cel pentru care au fost destinate poate constitui un obstacol în păstrarea drumurilor publice sigure atât pentru dumneavoastră, cât și pentru ceilalți participanți auto. Din acest motiv, ne-am propus să pornim astăzi o discuție utilă despre scopul avariilor în trafic.
Dacă sunteți curios să aflați cand se folosesc avariile în mod regulamentar în trafic rămâneți alături de noi până la finalul acestui material. Vă vom prezenta pe scurt cum este recomandat să procedați în cazul în care sunteți implicat într-un accident, trebuie să schimbați un cauciuc sau atunci când circulatia este blocata.
Ce sunt și care este scopul luminilor de avarie?
Diferit de alte semnalmente luminoase cu care este dotat un autoturism, luminile de avarie au ca principală funcție menținerea siguranței pe șosea. Cel mai simplu mod de a înțelege scopul avariilor este să le priviți ca pe o modalitate de semnalizare pentru situatiile în care mașina dumneavoastră reprezintă un potențial risc pe șosea.
În mod obișnuit, atunci cand se folosesc avariile, ceilalți șoferi înțeleg că respectivul autoturism nu funcționează optim și că trebuie evitat. În plus, atunci când sunt utilizate în mod corespunzător, avariile mai pot comunica și faptul că aveti nevoie de o mana de ajutor pentru a soluționa problema care vă împiedică deplasarea pe carosabil.
Luminile de avarie nu au rolul de a semnaliza pozitia sau stationarea unui autovehicul, în schimb acestea permit o mai bună vizibilitate mașinii într-o situație potențial periculoasă. De aceea, indiferent de drumul de deplasare, luminile de avarie trebuie folosite atât ziua, cât și pe timp de noapte.
Cand se folosesc avariile?
Conform legii, situatiile cand se folosesc avariile sunt mult mai puține decât cele pe care le vedeți la ordinea zilei în trafic. Șoferilor le este recomandat să foloseasca luminile de avarie doar în caz de urgență; nicidecum pentru a depăși pe linia de tramvai sau pe contrasens.
Luminile de avarie sunt folosite și trebuie aprinse atunci când exista defecțiuni sau situații neprevăzute care împiedică deplasarea optimă pe carosabil. Pentru a elimina orice fel de confuzie generată ca urmare a folosirii inadecvate a acestor semnale luminoase, vă vom prezenta în continuare principalele situații când se folosesc luminile de avarie.
#1. Dacă vehiculul auto este imobilizat pe carosabil
Situațiile neprevăzute sunt la fiecare pas, însă important este să știți ce aveți de făcut în cazul unui accident sau atunci când se întâmplă să faceți o pană de cauciuc, rămâneți fără combustibil ori dacă vă apare în bord o defecțiune tehnică.
În primul rând, nu vă panicați. În al doilea rând, scoateți vehiculul de pe carosabil pentru a nu-i incomoda pe ceilalți șoferi pe timpul staționării. Până la momentul scoaterii acestuia de pe carosabil este indicat să aprindeți și să lăsați în funcțiune luminile de avarie.
#2. Dacă vehiculul auto se deplasează foarte lent si constituie un pericol
O altă situație cand se folosesc avariile este aceea în care întâlniți un vehicul care se deplasează extrem de lent pe șosea. Pot fi mai multe motive pentru care un participant la trafic alege să reducă viteza:
- pana de cauciuc
- a apărut o avarie involuntară
- transportă o încărcătură sensibilă
- tractează un alt vehicul
Un vehicul care tractează un alt vehicul poate să constituie un pericol pentru alți participanți la trafic, iar din acest motiv se recomandă deplasarea foarte lentă și folosirea avariilor pe tot parcursul traseului până la cel mai apropiat service auto. Aprinderea luminilor de avarie se recomandă și vehiculului care este tractat.
#3. Atunci când circulația pe sensul de mers se blochează
De câte ori nu vi s-a întâmplat să fiți nevoit să încetiniți la formarea unei coloane de mașini? Deoarece pe unele porțiuni de drum circulația este pur și simplu anevoioasă, se întâmplă nu de puține ori ca sensul de mers să se blocheze. Iar în astfel de situații este indicat ca ultimul sofer din coloana sa foloseasca avariile la aparitia unei alte masini, pentru a-i transmite să încetinească.
Cand nu se folosesc luminile de avarie?
Folosirea improprie a luminilor de avarie scade responsabilitatea în trafic și, implicit, siguranța. Atunci când avariile sunt folosite și functioneaza intr-un mod anormal, riscați să nu vă mai fie de niciun folos în momentul în care mașina chiar are o defecțiune. Pentru a evita astfel de situații neplăcute, haideți să vedem împreună când nu se folosesc avariile.
#1. Nu se folosesc pentru stationarea ilegală
Aveți nevoie să intrați câteva minute într-un magazin? Întâi căutați un loc de parcare și abia apoi opriți autoturismul. Evitați situațiile neplăcute în care vă parcați autoturismul în apropierea unei intersecții, în stațiile de autobuz sau chiar și mai rău, în preajma unei treceri de pietoni.
Toate acestea reprezintă puncte ilegale de staționare și sunt pedepsite prin lege. Mai mult, staționarea ilegală nu este scuzată de aprinderea avariilor. Avariile nu reprezinta lumini de poziție sau pentru a semnala staționarea. Prin urmare, alegeți să nu aprindeți luminile de avarie cu scopul de a parca ilegal.
#2. Nu se folosesc pentru a efectua o manevră interzisă prin lege
Printre cele mai comune situații cand se folosesc avariile in traficul bucureștean, dar nu numai, se numără acelea destinate manevrelor periculoase. Mersul cu spatele pe o porțiune mai mare de 50 de metri, depășirea unei coloane de mașini și folosirea în mod abuziv a benzii de urgență pe autostradă sunt doar câteva dintre situațiile în care șoferii folosesc avariile ca scuză pentru a circula în continuare în mod ilegal.
#3. Nu este indicat sa fie folosite în semn de mulțumire
Poate cea mai propagată situație cand se folosesc avariile în traficul românesc este legată de „mulțumirea” pe care șoferii i-o acordă unui alt participant la trafic. Acest comportament pare să fie strict legat de planul local, întrucât în alte state ale Uniunii Europene nu veți vedea șoferi care folosesc avariile pentru a mulțumi.
Cert este că de la normele impuse de legea auto s-a produs o schimbare destul de drastică cu privire la momentele cand se folosesc avariile. Sperăm că acest articol a fost util pentru dumneavoastră și că ați înțeles care este scopul real al avariilor.
Luminile de avarie indeplinesc rolul de a semnaliza momentul în care autovehiculul pe care îl conduceți are o defecțiune, tocmai pentru a nu-i pune în pericol pe ceilalți participanti la trafic. Cum siguranța în trafic pornește de la fiecare șofer, vă încurajăm să folosiți avariile în mod responsabil și să nu faceți precum cei din videoclipul de mai jos.
5 comentarii
In principiu ai dreptate, dar daca nu aveau avariile aprinse stateai ca fraierul in spatele lui asteptand sa plece, lucru care evident nu s-ar fi intamplat. Asa cel putin stii ca trebe sa-l ocolesti si sa-ti vezi de drum. Evident sarind peste faptul ca stationau ilegal.
Sau, ala care stationeaza da semn de dreapta in loc de avarii. Si cand a reusit sa-si ia merdenea sau covrig da semnal stanga ca pleaca de pe loc, evident.
de regula se mai folosesc intr-un caz, atunci cand dai cu spatele cand iesi din parcare bradut
Se folosesc cand ai suferit o avarie,dar, conform codului rutier si la pericolul ori riscul de avarie (ambuteiaj, parcare laterala cu spatele care impune oprire in banda, rulaj extrem de lent pentru a nu fi lovit din spate si alte situatii care implica riscul unei coliziuni, mersul cu viteza spre un spital etc.).
Este drept ca avariile in Romania se folosesc prost. Adica atunci cand nu trebuie. este o chestie de educatie si treaba asta.