Asigurarile auto pentru soferii tineri dau cu virgula din punct de vedere al pretului. In Marea Britanie mai mult decat oriunde in lume. Doar ei au inventat asigurarile si stiu cel mai bine unde este riscul mai mare, nu?
Societatile de asigurări auto care lucreazã în mod tradiţional folosesc date istorice. Asta înseamnă că tariful politei de asigurare auto, in termeni tehnici cota de prima, se calculează în funcţie de daunele platite de catre asiguratori pe anumite grupe de risc, printre care si varsta conducatorului auto. Deoarece statisticile arată că 20% dintre conducătorii auto fac accident cu masina lor în primul an de la obtinerea permisului auto, acestia vor plati mai mult decat ceilalti, indiferent de cat de atenti conduc sau de buni soferi se dovedesc in viitor a fi.
Nu pare foarte cinstit pentru ceilalti 80%, care sunt nevoiti sa plateasca tributul de fi tineri cam mult in Marea Britanie. In sprijinul acestora, au aparut diversi furnizori de asigurari de tip “platesti cat conduci”. Acestia folosesc tehnologia pentru a stabili pretul asigurarii. Coverbox si Insurethebox sunt principlaele companii de asigurari telematice din Marea Britanie.
Cei care achizitioneaza polita de asigurare printr-un astfel de furnizor, masina va fi echipata cu un dispozitiv inteligent, de aproximativ de dimensiunea unui telefon mobil. Acesta este ascuns în spatele panoului de bord şi trimite informaţii prin satelit catre un centru de colectare a datelor. Montarea se face la domiciliul clientului si nu presupune costuri suplimentare.
Aparatul monitorizează momentul din zi când este utilizata maşina, tipul de drumuri pe care este condusa aceasta si stilul de condus ale soferului. Caseta poate măsura forţa-G care acţionează pe masina, astfel incat, la detectarea unui stil de condus agresiv, cu frane si viraje bruste, accelerare rapida, datele vor fi indica un sofer cu risc ridicat.
Pe baza datelor colectate, furnizorii incep sa construiasca o imagine despre sofer si va stabili cota de prima personalizata pe stilul de condus, nu pe varsta sau alti factori generali. Prin urmare, in Marea Britanie soferii pot opta pentru o asigurare care sa nu aiba tariful bazat pe sex, localitate, vârstă şi experienţă, ci pe numarul de kilometri parcursi fara accidente.
Un stimulent foarte eficient pentru ca soferii care conduc cel mai prudent au parte de cea mai mare recompensa, care nu este deloc de neglijat: conform datelor statistice oferite de Insurethebox, economia medie a fost de 498 de lire sterline pe an pentru clientii deja existenti si de 821 de lire sterline pentru soferii aflati la primul an de condus.
Un impediment in calea raspandirii mai largi al acestui tip de asigurare este sentimentul de Big Brother pe care il pot avea soferii, despre care se vor sti orice fel de date privind traseele pe care le parcurg.
Insa, Statele Unite nu prea au o problema cu acest sentiment. Datele spun ca, din 2008 incoace, piatã de asigurari telematice pentru autovehciule comerciale a crescut cu peste 30%, de la 2,2 miliarde $ in 2008, estimandu-se a urca la 6,7 miliarde $ in 2012.
Telematica are multe de oferit consumatorilor, care beneficiaza de prime reduse şi de factori motivanti pentru a avea o buna conduita la volan. Ofertele de asigurari telematice bazate pe comportamentele de utilizare şi de conducere ar putea satisface exact categoria vizata de catre toti asiguratorii – soferii prudenti. Si lor, dar si celorlalti, tehnologia le poate oferi atat raspuns in timp real si on-line, cat si asistenta pentru a îmbunătăţi performanţa lor de conducere, siguranţă, securitate şi asistenţă de urgenţă, precum şi reducerea numărului de accidente.
Un alt beneficiu potenţial in utilizarea acestei tehnologii ar putea fi, pe viitor o platforma tehnologica completa, astfel încât acoperirea standard ar putea fi combinata cu caracteristici niciodată înainte asociate cu asigurare auto: navigare de asistenţă, de evitare a traficului, planificarea itinerariului, diagnosticarea vehiculului şi chiar playere mp3.