Asigurarile RCA sunt, in general, cenusaresele industriei de asigurari. Exista companii importante de asigurari care nu “se inghesuie” pentru a oferi acest produs in Romania.
De-a lungul timpului, asigurarile RCA au provocat diverse controverse, marea lor majoritate provocate de plata indemnizatiilor, dar si de algoritmii de calcul a sumelor pe care conducatorii auto sunt nevoiti sa le plateasca pentru aceasta asigurare obligatorie.
Noul trend, avand in vedere in primul rand efectele globalizarii, dar si responsabilizarea soferilor se traduce in tara noastra printr-un proiect de lege care se contureaza in viitorul nu foarte indepartat. Ideea acestui proiect este sustinuta, se pare, de catre societatile de asigurari si pleaca de la faptul ca asigurarea RCA sa fie facuta pe sofer si nu pe autoturism.
Stirea, lansata de revista Capital a inceput sa incinga spiritele deoarece un RCA platit pe sofer presupune multiple discutii atat pe situatii concrete, dar si pe situatii ipotetice. Legea, in ideea ca ar fi adoptata asa cum intentioneaza asiguratorii, nu ar duce neaparat la un RCA mai ieftin, dar ar largi baza de clienti la aproape 6 milioane de asigurati.
Principalele probleme, pe langa costurile care ar putea sa fie chiar mai mari decat cele actuale, ar fi, de exemplu, pentru soferii din aceeasi familie si conduc o singura masina, care ar fi defavorizati fata de familiile in care exista mai multe autoturisme.
Tot in acest context se discuta ca aceasta noua lege a raspunderii auto obligatorii, conducatorii sa fie “taxati” in functie de cate categorii au in permis.
Legea ar avantaja in primul rand societatile de asigurari, dar si pe conducatorii auto implicati in accidente cu masini inmatriculate in alte state, deoarece nu ar mai avea nicio importanta daca masina este inmatriculata in Romania, Bulgaria sau alt stat, RCA-ul functionand asupra soferului.
Nu se specifica nimic in acest scenariu al modificarii legii daca la calculul RCA se vor mai lua in considerare actualele criterii din sistemul bonus/malus care le permite soferilor care nu au facut accidente in anii anteriori sa beneficieze de reduceri la asigurarea obligatorie.
Aceasta modificare sustinuta de asiguratori nu este o idee originala, ea fiind preluata din legislatia altor tari europene unde asigurarea RCA se face per sofer, in familii considerandu-se un “sofer principal”, iar ceilalti membri cu permis platind o suma mult mai mica la aceasta asigurare.