Lunile de iarnă reprezintă perioada în care condițiile meteorologice (și legea) îi obligă pe toți șoferii să facă trecerea la anvelope iarna. Totuși, la ieșirea din fabrică, multe vehicule sunt echipate cu anvelope de iarnă și vară la pachet. Anvelopele pentru toate anotimpurile oferă o serie de avantaje care nu pot fi combătute. Sunt construite pentru a oferi o călătorie liniștită, au o durată de viață bună, dar și performanță pe tot parcursul anului. Așa că nu e de mirare de ce sunt atât de populare niște anvelope all season în rândul șoferilor.
Anvelopele pentru toate anotimpurile oferă performanțe versatile și sunt concepute pentru a funcționa într-o varietate de condiții, inclusiv pe drumuri umede și chiar pe zăpadă. Niște cauciucuri iarna, pe de altă parte, au modele superioare ale benzii de rulare și sunt proiectate pentru o mai bună aderență pe gheață și pe zăpadă, întrucât folosesc compuși de cauciuc mai moi pentru a spori siguranța la volan.
Părerile sunt împărțite. Proiectarea anvelopelor este un exercițiu de compromisuri: îmbunătățirea unui factor de performanță, înseamnă aproape întotdeauna diminuarea unuia sau mai multor altora. Inginerii responsabili pentru cauciucuri all season sacrifică tracțiunea pe drumurile umede pentru o direcție mai bună în zăpadă și la temperaturi sub îngheț. Aceștia realizează acest compromis optând pentru materiale care rămân flexibile la temperaturi scăzute, dar slăbesc aderența pe drum când este umed.
Alegerea dotării adecvate pentru mașina dumneavoastră, scutește producerea posibilelor accidente rutiere. De ce să riscați scumpirea RCA-ului când puteți fii prudent în trafic cu ajutorul anvelopelor potrivite? Am pregătit pentru dumneavoastră un articol cuprinzător în care expunem pe larg fiecare variantă, așa încât alegerea să fie în totalitate a dumneavoastră. Aflați cu ce să vă echipați mașina ca să obțineți echilibrul perfect între utilitate și preț!
Din punct de vedere legal, acestea sunt opțiunile pe care le aveți: fie alegeți anvelope all season, fie cauciucuri vara și cauciucuri iarna.
Anvelope all season
Au avantajul că dumneavoastră le puteți folosi tot anul, fără să fiți nevoit să le schimbați, însă e posibil să nu fie cea mai buna alegere. Acestea sunt, de fapt, o soluție de compromis.
La ce să vă așteptați de la niște anvelope all season?
- Distanțe de frânare mai mari, atât pe carosabil umed, cât și pe cel uscat
- Lipsa siguranței la viteze ridicate
- Aderență scăzută pe șosea
- Manevrabilitate nesigură, instabilitate în viraje
- Uzură și degradare rapidă
- Consum mai mare de carburant
Anvelope vara și anvelope iarna
Anvelope vara
Dacă alegeți anvelope vara, beneficiați de control și de o eficiență mai bună în cazul vehiculelor sport și performante. Anvelopele de vară funcționează mai bine și în condiții de drum umed.
Cauciucuri iarna
- O mai mare flexibilitate
Temperaturile extrem de reci determină întărirea cauciucului, fapt ce reduce din performanțe, însă anvelopele de iarnă sunt mai flexibile și permit o mai mare aderență.
- Tracțiune excepțională
Anvelopele de iarnă împing zăpada spre exterior, evitând acumularea acesteia. Este adevărat că tracțiunea integrală este necesară pentru a supraviețui iernii, însă anvelopele de iarnă se mențin și reprezintă o alternativă mai ieftină.
- Direcție, dar și frânare îmbunătățite
Flexibilitatea și moliciunea anvelopelor de iarnă creează o aderență mai bună, care împiedică alunecarea anvelopelor.
Sunt mai ieftine niște anvelope all season?
Am comparat prețurile pentru trei tipuri de anvelope (Clasa C) de vară, iarnă și all season pentru dimensiunile 185/65/R14 de la producătorul Nokian:
Vara + Iarna | All season |
445,18 RON | 261,59 RON |
Sursă: Compari.ro
Deși la prima vedere pare mai ieftin să cumpărați anvelope de vară și iarnă la pachet (adică anvelope all season), realitatea este alta: au o durată de viață mult mai scurtă și va trebui să le înlocuiți mai des. În plus, trebuie să fiți conștient de faptul că pe zăpadă o astfel de anvelopă nu oferă aceeași performanță ca o anvelopă de iarnă.
Un set de anvelope iarna oferă mai mult control și stabilitate pe gheață, zăpadă și pe vreme rece. Anvelopele de vară și chiar cele all season se întăresc la temperaturi sub -7°C și își pierd din performanță.
Pe de altă parte, un set de anvelope all season funcționează bine iarna, dar sunt potrivite pentru schimbări meteo ușoare. În plus, dacă sunt folosite și vara, atunci când temperaturile sunt mari, cauciucul se compromite și nu mai poate performa la același nivel în anotimpul rece.
Prin urmare, dacă iernile sunt mai reci și zăpada mai deasă, pentru performanțe sporite recomandarea ar fi obținerea unor anvelope de iarnă. Cauciucul lor suplu le permite să funcționeze la temperaturi de îngheț, fără a deveni fragile și fără a se crăpa. În plus, suprafața lor de rulare adâncă face din șofatul pe zăpadă, gheață sau nămol o activitate mai sigură.
Indiferent dacă alegeți anvelope iarna și vară sau anvelope all season, trebuie sa fiți atent la:
1. Data de fabricație
Pe cauciuc se poate identifica o serie de 4 cifre. Primele două indică săptămâna, iar ultimele două cifre anul de fabricație.
Un cauciuc produs în 2019, dar ținut în depozit nu are același randament cu unul de fabricație 2021. În plus, pe lângă durata de viață mai scurtă, se poate să-i fi expirat garanția dată de producător.
2. Eficiența consumului de combustibil: A (cel mai eficient),G (cel mai putin eficient)
Diferența la consumul de carburant între anvelopele de clasa A şi G poate ajunge până la 7,5%. Adică în jur de 0,65 l la 100 km pentru un autoturism mediu.
3. Aderența pe suprafața umedă A (cel mai eficient),G (cel mai putin eficient)
Diferența la distanța de frânare dintre avelopele de clasa A și G poate ajunge până la 30%. De exemplu, pentru un autoturism care se deplasează cu 80 km/ora, acest lucru poate însemna până la 18 m în cazul frânării totale în condiții de umiditate.
4. Zgomotul exterior: 1 (cel mai silențios),3 (cel mai puțin silențios)
Zgomotul exterior al anvelopei este măsurat în decibeli (dB) și comparat cu niveluri europene de zgomot exterior al anvelopelor.
La o primă vedere veți spune că plătiți mai mult. Fiindcă diferența de preț este sesizabilă. Totuși, dacă alegeți să cumpărați și anvelope de vară, dar și anvelope iarna, veți observa că este mult mai rentabil. Șoferii care alternează între cele două seturi prelungesc viața ambelor și ajung să cheltuiască mai puțini bani pe termen lung.
Pentru siguranța dumneavoastră și a celorlalți participanți la trafic, echipați-vă mașina corespunzător pentru sezonul rece și alegeți cu grijă anvelopele. Încercați să găsiți echilibrul între preț și calitate, astfel încât să nu cheltuiți o avere pe anvelope, dar nici să nu faceți economie la siguranță. Și dacă tot vorbim de siguranță, alegeți să vă protejați bunurile cu o asigurare RCA, dar și CASCO adecvate bugetului dumneavoastră!
14 comentarii
Este ideal sa circulam cu anvelope de iarna pe parcursul sezonului rece, dar nu trebuie sa ne lasam numai „pe mana lor”. Mai important este ca anvelopele sa fie cat mai putin uzate (sub 50% iarna), in primul rand pe puntea fata de directie, chiar daca sunt anvelope universale (all season). Nu sunt acceptabile iarna anvelopele de vara, de mare viteza, pentru autostrada, nici noi noute. Si cel mai important este sa pastram permanent distantele de siguranta in corelatie cu starea carosabilului si conditiile de trafic, astfel incat sa reusim sa efectuam franarea de motor cu eficienta (daca am invatat, si daca avem cutie de viteze manuala!), initial inaintea si continuind si in timpul franarii usoare de serviciu. Deoarece pe planeta nu exista inca anvelope care sa ne asigure in cazul franarii violente! Problema franarii pe carosabil alunecos este mai mare in cazul autovehiculelor dotate cu cutii de viteza automate, care nu se pot baza decat pe frana de serviciu, si a conducatorilor auto lipsiti de abilitati minime, inclusiv bunul simt al instinctului de conservare.
” Problema franarii pe carosabil alunecos este mai mare in cazul autovehiculelor dotate cu cutii de viteza automate, care nu se pot baza decat pe frana de serviciu, si a conducatorilor auto lipsiti de abilitati minime, inclusiv bunul simt al instinctului de conservare.”
foarte frumos pus punctul pe i …. cei care stiu sa circule cu o masina in conditi de siguranta pe o vreme nefavorabila nu am nevoie de anvelope speciale
Foarte bun material, multumesc.
Rezulta de fapt din articol, dar as sublinia totusi ca anvelopele all season au performante mai scazute nu doar iarna (fata de cele de iarna), ci si vara, fata de cele destinate in mod explicit acestui sezon.
E gluma doar pe jumatate vorba aceea conform careia anvelopele all season se numesc asa pentru ca-s proaste in toate anotimpurile.
Asta desi, recunosc, tot all season am si eu. Iar motivul principal (care cred ca-i determina pe cei mai multi sa opteze pentru aceasta varianta) nu e legat atat de costuri – care, cum corect se specifica in articol, sunt in ultima instanta mai mari la all season – cat de spatiul de depozitare.
ORICE anvelopa in 2 ani isi pierde calitatile, asa ca tocit sau netocit tot trebuie aruncat. Eu prefer allseason.
Eu sunt de acord ptr autoturismele mici de două schimburi vara iarna așa cum am si eu ! Dar la dimensiunile mari 235 65 17 in sus ptr jeep ce te faci cu 3 rânduri ? Unul ptr iarna ,unul ptr vara si unul de offroad care este allseason ? Soluția este cel offroad-allseason ! Alex
Asta cu uzura prematura la anvelopele all season e bullshit. In nici un caz uzura nu va fi asa mare incat sa necesite schimbarea lor de doua ori mai des.
Anvelopele all season reprezinta o solutie ieftina pentru cei care merg putin cu masina, si se pot descurca si cu performantele lor mai scazute.
Sunt multi care iarna merg 2-3000 de km si la care un set de anvelope de iarna ar imbatrani inainte sa se uzeze. Pentru acestia all season e un bun compromis.
Corect. Cazul meu.
super corect
In testul Autobild 2014, anvelopele Falken as200 All Season au obtinut un punctaj senzational, obtinund locul 1 . In testele comparative ulterioare efectuate in Marea Britanie sau situat dupa cum urmeaza, in primele cinci comparate cu cele mai bune anvelope de iarna si in categoria medie comparate cu cele de vara. O compozitie noua, speciala permite performante foarte bune si bune in orice sezon. Nu sa testa rezistenta in timp dar daca tin 3-5 ani e perfect. Pe 16″ sunt 300 lei. Deci se poate si un compromis perfect. Ah… si sunt Made in Japan..DOT 2014.
astia au dreptate. trebuie sa ai 4 de vara si 4 de iarna cu jante cu tot. o sa vedeti ca cu all season iarna nu franeaza cand trebuie sa te bazezi pe ele si ai impresia ca masina nu se mai opreste, sau nu poti iesi de undeva, iar vara la frana brusca aluneca pe asfalt , intra repede abs-ul. eu am avut si asa si asa si va spun ca e mare diferenta. cu all season am facut accident vara cand mi-a intors unu in fata, n-am putut sa opresc, de fapt am franat dar masina n-a raspuns si iarna am ramas inzapezit. mentionez ca cu cele de iarna am iesit din aceiasi parcare cu masina pe burta pe zapada
Cu mult timp inainte sa apara aceste clase lumea circula in conditi eficiente pe orice perioada a anului cu acelasi tip de anvelopa….
Am avut neplacearea sa cumpar 2 seturi vara/iarna … uzura rapida ?… consuma mai mare ?… decibeli in plus ? … sunt nimic in comparatie cu tevatura si costurile pe care le suporti la fiecare schimbare pe care o faci vara/iarna … se poate intampla sa mergi mai mult decat trebuie atat iarna cat si vara (temperaturi nu tocmai ok pt tipul de anvelope pe care il ai pe masina) cu tipul in cauza de anvelopa si asta accentueaza ata uzura cat si nesiguranta in trafic. Foloseam anvelope vara/iarna inca dinainte sa apara legea obligativitati si pot sa va spun ca durata reala de viata a unui set de anvelope vara sau iarna nu depaseste 4 ani ( asta daca ai un set de anvelope bune) .. DECI ? ALL SEASON de cand le folosesc sunt super … restul este doar grandomanie si dorinta romanului de a se da cu parerea aiurea
Bravo!
Aceeasi parere o am si eu.
Unde mai pui, ca iernile nu mai sunt ierni cu zapada pe sosele…
Terminati cu minciunile că anvelopele all seson se uzează repede și trebuiesc schimbate des,nu este adevarat,este o minciună,eu am folosit pe un Logan 1400 din 2005 aceste cauciucuri până am dat mașina la Remat în 2019 și mai ereau bune .