Sunt două motive posibile pentru care vă aflați aici. Fie doriți să întocmiți actele necesare vânzării autovehiculului pe care îl conduceți ori v-ați hotărât să scoateți din circulație mașina aceea veche pe care știți sigur că nu o veți mai conduce niciodată. În ambele situații este necesară procedura de radiere autovehicul.
La prima vedere procedura de radiere pare complicată, însă în realitate lucrurile nu stau tocmai în felul acesta. Procedura de radiere autovehicul ar trebui să fie una rapidă, dacă proprietarul dispune de dosarul cu acte necesare radierii și parcurge toți pașii fie pentru a scoate o mașină din circulație ori pentru a o înstrăina spre vânzare.
Dacă v-ați propus să faceți radierea unei mașini anul acesta, va trebui să cunoașteți îndeaproape întregul demers pentru a vă asigura că nu pierdeți mult timp și nu faceți foarte multe drumuri pentru a finaliza procesul de radiere.
Rămâneți alături de noi până la finalul acestui articol și veți afla tot ce trebuie să știți despre procedură și documentele necesare radierii auto. Printre cele mai importante informații pe care le veți afla la finalul articolului sunt următoarele:
- Ce presupune procesul de radiere autovehicul?
- Tipuri de radiere auto
- Cine poate solicita radierea auto?
- Acte necesare pentru radierea auto
- Cine eliberează certificatul de radiere?
Ce presupune procesul de radiere autovehicul?
Așa cum certificatul de înmatriculare al unui autoturism se mai poate numi certificat de naștere, documentul legal obținut pentru radierea unui vehicul poate fi asemănat cu „actul de deces” al vehiculului respectiv. Indiferent de radierea pentru care se face solicitare, prin intermediul procesului de radiere autovehicul autoturismul își pierde identitatea definitiv.
Mai concret, procesul de radiere autovehicul presupune ștergerea tuturor datelor vehiculului din evidența instituțiilor competente în domeniul circulației rutiere pe drumurile publice și de pe piața auto. Altfel spus, în urma unei proceduri de radiere autovehicul, masina fie își schimbă proprietarul și deci i se va atribui o identitate nouă prin eliberarea unui nou certificat de inmatriculare ori va fi destinată casării și dusă la remat.
Tipuri de radiere auto: radierea fiscala si radierea din circulatie
Certificatul de radiere autovehicul poate fi eliberat în două situații distincte. Fie se face radierea fiscală pentru a înainta vânzarea vehiculului și schimbarea proprietarului sau în cazul în care se dorește casarea unui autovehicul vechi, se face la cerere radierea din circulație.
Procesul fiscal de radiere a unui autovehicul poate fi efectuat doar de proprietarul de drept cu scopul de a fi scutit de la plata impozitului pentru autovehiculul care urmează să fie vândut. Această procedură necesită pregătirea unor documente necesare înstrăinării vehiculului în vederea schimbării proprietarului auto. În acest demers, va trebui să completați o declaratie pe proprie raspundere pentru scoaterea din evidență a mașinii.
Întregul proces se face la Directia Taxe si Impozite Locale pentru a șterge vechiul proprietar din registrele auto în baza cărora este înregistrată mașina. Cu respectivul document care atesta instrainarea, proprietarul poate pregăti următoarele acte în vederea vânzării mașinii.
Pentru radierea din circulatie a unui autoturism trebuie să inițiați întâi procedura fiscală. Pasul imediat următor este să obțineți adeverinta de la Remat cu care puteți demonstra starea autovehiculului care urmează să fie scos din circulație. Ulterior, va fi nevoie să faceți o vizită la sediul DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari Auto) pentru a depune actele de radiere autovehicul.
Cine poate solicita radierea auto?
Radierea auto poate fi solicitată la cerere doar se proprietar, dacă este vorba despre cea fiscală, însă pentru radierea din circulație, există și situația în care procedura este efectuată din oficiu. Mai mult decât atât, statul poate impune scoaterea din circulație pentru autovehiculul tău.
În termeni legali, statul poate solicita și efectua procedura de radiere autovehicul în cazul autoturismelor care au fost înmatriculate permanent în alt stat. De asemenea, și în cazul în care autoturismul este mai vechi de 30 de ani statul poate efectua din oficiu procedura de radiere autovehicul, întrucât acea mașină este considerată prea veche pentru a circula în mod optim pe drumurile publice.
Ce acte sunt necesare pentru radierea unui autovehicul?
Pregătirea actelor este primul pas care vă va ajuta să grăbiți procesul de radiere autovehicul. Primul lucru pe care trebuie să îl aveți în vedere în momentul pregătirii actelor este stabilirea tipului de radiere auto. În cazul in care masina pentru care faceți radierea urmează să fie vândută, veți avea nevoie doar de radierea fiscală.
Foarte important de reținut: pentru a scoate din uz un autoturism, este necesar să efectuați în primul rând radierea fiscală și abia apoi să înaintați cererea de radiere din circulație. Așadar, pentru radierea unui autoturism din circulație actele depuse trebuie să cuprindă atât documentația din punct de vedere fiscal, cât și pentru scoaterea sa din uz.
Actele necesare pentru radierea fiscală:
- Declarația pe proprie răspundere pentru ștergerea autovehiculului din registrele auto
- Cerere pentru dobândirea certificatului de radiere fiscală
- Actul de identitate al proprietarului auto (în original și copie)
- Cartea de identitate a autovehiculului (în original și copie)
- Fișa de înmatriculare a autovehiculului (în original)
- Contractul de vânzare-cumpărare care atestă înstrăinarea autovehiculului
Actele necesare pentru radierea unui autoturism din circulație:
- Cererea de radiere, completată și semnată de proprietar
- Actul de identitate al proprietarului auto (în original și copie)
- Cartea de identitate a autovehiculului (în original și copie)
- Certificatul de înmatriculare (în original)
- Fișa de înmatriculare a autovehiculului vizată de Direcția de Taxe și Impozite Locale (în original)
- Certificatul de radiere fiscală
- Plăcuțele de înmatriculare
Radiere autovehicul – Cine eliberează certificatul de radiere pentru un autoturism?
Indiferent că discutăm despre radierea fiscală sau despre cea pentru scoaterea din uz a unui autovehicul, instituția responsabilă cu emiterea certificatului de radiere autovehicul este Serviciul Public Comunitar Direcția Permise și Înmatriculări.
Înainte de a face o vizită la DRPCIV, însă, veți fi nevoit să vă adresați Direcției Fiscale din incinta Primăriei de Sector de care aparțineți. Datele dumneavoastră și ale mașinii pe care o conduceți vor fi transmise către DRPCIV alături de cererea de radiere autovehicul. De la data la care cererea ajunge la DRPCIV, certificatul de radiere va fi eliberat în termen de 31 de zile.