Când vine vorba despre siguranța dumneavoastră la volan și a celor dragi, nu ar trebui niciodată să mergeți pe ideea „lasă, că merge și așa!”. A deține o asigurare auto, preferabil atât CASCO, cât și RCA, purtarea centurii de siguranță pe toată durata traseului și funcționalitatea fiecărui airbag cu care este dotat autoturismul reprezintă câteva dintre aspectele vitale în cazul cărora nu trebuie să faceți niciun compromis.
Siguranța la volan a fost și este în continuare una dintre principalele preocupări ale producătorilor auto. Autoturismele de astăzi integrează o mulțime de noi caracteristici de siguranță, însă dacă un lucru este cert, acela ar fi că fiecare airbag cu care este dotată mașina și centura de siguranță rămân cele mai utile instrumente care pot preveni coliziuni fatale.
Ideea plasării corecte a fiecărui airbag din autoturism, cât și a centurii de siguranță este că, dacă se întâmplă să fiți implicat într-un accident, să puteți fi protejat pe de-o parte de câte o pernă netedă pe care să puteți ateriza în momentul coliziunii, cât și să fiți ținut în scaunul autoturismului pentru a nu ricoșa în momentul impactului.
Măsuri de siguranță impuse de producătorii auto
Conform reglementărilor aflate în vigoare, atât șoferul, cât și pasagerii aflați într-un autoturism dispun de câte un airbag frontal. Cu toate acestea, din cauza creșterii accelerate a accidentelor auto, tot mai mulți producători de automobile au depășit această cerință minimă de protecție și au proiectat o serie de puncte strategice în care să fie integrat câte un airbag pentru a spori siguranța la volan.
Iată care sunt cele mai frecvente tipuri de airbag
- Airbag frontal
Există două astfel de tipuri de airbag frontal: unul pentru șofer – care este montat în volan – și unul pentru pasagerul din dreapta – montat în panoul frontal. Aceste tipuri de airbag mai poartă și denumirea de airbag-uri adaptive, întrucât ele pot fi declanșate într-o etapă sau două.
- Airbag lateral
Acest tip de airbag este prevăzut în cele mai multe cazuri doar pentru pasagerii din față (adică pentru șofer și copilot), însă în cazul autoturismelor și configurațiilor mai noi există câte un airbag montat lateral și pentru pasagerii din spate. Airbag-urile laterale sunt declanșate în momentul coliziunilor laterale, ori în momentul unui potențial pericol de răsturnare.
- Airbag pentru genunchi
Acest tip de airbag este montat în partea frontală a autoturismului, pentru șofer (poziționat chiar sub volan), iar pentru pasagerul din dreapta este montat sub torpedou.
- Airbag cortină
Acest tip de airbag este plasat pe părțile laterale și se declanșează în momentul unui impact lateral puternic pentru a proteja pasagerii de o eventuală vătămare a capului.
- Airbag pentru lunetă
Similar tipului de airbag cortină, cel pentru lunetă este prevăzut pentru pasagerii aflați pe bancheta din spate a autoturismului. Sistemul de declanșare este similar cu cel al unui airbag cortină.
- Airbag central
Acest tip de airbag este prevăzut pentru siguranța pasagerilor și a posibilei coliziuni dintre cei doi pe bancheta din spate. Astfel, în timpul unui impact, capetele celor doi nu se vor lovi datorită declanșării acestui tip de airbag.
- Airbag pentru centura de siguranță
Acest tip de airbag este montat direct pe centura de siguranță pentru o mai bună protejare a toracelui pasagerilor.
Câte lucruri cunoașteți de fapt despre sistemele de airbag?
Fiecare autoturism are propriul sistem de airbag-uri. Unele dispun doar de airbag frontal și lateral, în timp ce alte modele se bucură mai multe tipuri de airbag. Cu toate acestea, rolul unui airbag este același – de a proteja pasagerii unui autoturism.
Declanșarea fiecărui airbag în momentul unui impact este destinată reducerii și chiar împiedicării producerii unor răni severe în timpul unui accident rutier. Leziunile minore, cum ar fi vânătăile și zgârieturile sunt frecvente după contactul cu un airbag, dar este un cost mic pe care îl plătiți pentru a evita o coliziune letală.
Cu toate acestea, la fel ca în cazul centurii de siguranță, puțini șoferi știu cum funcționează și care este rolul exact al unui airbag. Acest lucru a dat naștere unor mituri urbane care se transmit de la șofer la șofer, dar care, din păcate, nu sunt întotdeauna adevărate.
Sare airbagul daca nu ai centura pusa? Sunteți curios să aflați la ce viteza se declanseaza airbagurile? Rămâneți în continuare alături de noi și urmează să descoperiți câte lucruri adevărate sau false știați până acum despre airbag-uri.
- Airbag-ul nu se activează dacă nu purtați centura de siguranță
Fals! Împreună cu centura de siguranță (și cu sistemele electronice și funcțiile de asistență pentru șofer în cazul mașinilor mai bine echipate), airbag-ul oferă o protecție suplimentară în cazul unui accident. Bineînțeles, airbag-ul NU poate înlocui centura de siguranță, așadar centura de siguranță va trebui purtată chiar dacă mașina este echipată cu airbag-uri sau nu.
De fapt, airbag-ul se declanșează și fără ca ocupanții mașinii să poarte centura de siguranță, lucru care poate avea mai multe repercusiuni. Fără centura de siguranță care să vă împiedice corpul să se deplaseze în față în cazul unui impact frontal, forța cu care capul sau pieptul vor lovi airbag-ul crește exponențial.
În cazul în care vă întrebați la ce viteza se declanseaza airbagurile, ați fi surprins să aflați că un airbag standard se poate declanșa la o viteză halucinantă de 300 km/h! Așa că este foarte important să purtați centura de siguranță în absolut orice circumstanță! Indiferent că autovehiculul declanșează airbagurile și fără centura de siguranță, este important să nu riscați rănirea infantilă din cauza unei imprudențe!
- Airbag-ul este letal pentru copii
Parțial adevărat! Cele mai multe cazuri de copii răniți mortal în cazul deschiderii airbag-urilor s-au înregistrat atunci când aceștia nu se aflau în scaune speciale pentru copii sau nu purtau centura de siguranță. Scaunele pentru copii orientate către înapoi nu trebuie niciodată poziționate pe locurile din față ale mașinilor echipate cu airbag-uri frontale. În cazul unui impact, copilul poate fi proiectat în spătarul sau în tetiera scaunului mașinii, lucru care duce la urmări grave.
Cel mai sigur loc în care puteți amplasa copiii cu vârsta sub 13 ani este pe scaunul din spate, departe de forța de umflare a unui airbag – cu condiția ca aceștia să poarte centura de siguranță sau să fie asigurați în scaune speciale pentru transport.
- Airbag-ul se declanșează din cauza vitezei sau a pagubelor suferite de mașină
Fals! Airbag-urile din cele mai multe modele de mașini nu se declanșează din cauza vitezei propriu-zise a autoturismului și nici în funcție de avariile suferite de acesta. De fapt, responsabilii pentru declanșarea airbag-urilor sunt senzorii de decelerare. Așa se întâmplă că o mașină cu un design neinspirat și o construcție care lasă de dorit poate fi distrusă complet în partea frontală fără ca airbag-urile să fie declanșate. Mai mult, acestea se pot declanșa și în cazul în care mașina este oprită brusc de un obstacol care o agață pe dedesubt.
- Gazul din airbag este toxic
Fals! Când airbag-urile se umflă, acest lucru se datorează azotului produs în urma unei reacții chimice dintre azida de sodiu și nitrat de potasiu. După declanșare, azotul iese printr-o serie de orificii speciale, însă particulele care apar nu sunt iritante decât dacă pasagerul petrece foarte mult timp în mașină după accident, cu geamurile închise.
De regulă, praful apărut după declanșare nu este altceva decât pudră de talc, folosit de producători ca lubrifiant pentru ca deschiderea airbag-ului să se facă în codiții optime. Singurii pasageri care pot experimenta reacții adverse sunt cei cu probleme astmatice, în cazul în care inhalează o cantitate mare de pudră.
- La declanșare, airbag-ul îți poate rupe degetele sau brațele
Parțial adevărat! În momentul în care airbag-ul se declanșează, acesta lovește întâi antebrațul indiferent dacă mâinile șoferului sunt poziționate la orele 10 și 14 sau în partea superioară a volanului. Forța cu care airbag-ul se umflă nu face decât să împingă brațele în exterior, îndepărtând mâinile de volan înainte ca perna de aer să poate lovi degetele.
Cu toate acestea, brațele șoferului pot suferi fracturi în cazul în care poziția acestuia la volan este una greșită. De fiecare dacă când urcați la volan, trebuie să vă asigurați că brațele formează un unghi de 90 de grade în momentul în care vă aflați cu mâinile pe volan. Astfel, coatele nu vor fi blocate, iar în cazul unui impact, brațele se vor plia natural fără a pune presiune pe oase, mușchi și articulații.
Acestea au fost cele mai răspândite 5 mituri cu privire la sistemele de airbag și modalitatea în care acestea se declanșează în momentul unui impact. Deși centura de siguranță și activarea airbag-urilor reprezintă modalități în care dumneavoastră ca șofer sau pasager al unui autovehicul puteți fi protejat în cazul unui impact, este important să rețineți faptul că și o asigurare auto este vitală pentru siguranța autoturismului dumneavoastră.
Pe Pint.ro puteți încheia simplu și rapid orice asigurare auto preferați – obligatorie RCA sau facultativă CASCO – direct online, din confortul căminului dumneavoastră. Nu vă riscați viața la volan și conduceți prudent pentru a evita orice fel de coliziune.
5 comentarii
Lucrez în domeniu, de aceea vin cu actualizarea:
Airbag-ul nu se activează dacă nu porți centura de siguranță
Corectura: Partial adevarat!
In masinile mai noi (cel putin la modelele nemteşti) airbagul nu se mai declanşează dacă nu este legată centura de siguranţă. În momentul în care nu ai legată centura de siguranţă te apleci peste airbag iar acesta cand explodează îţi loveşte bărbia şi îţi dă capul pe spate rupându-ţi gâtul ( nu ştiu exact care vene, oase de pe acolo). s-au găsit oameni zâmbind fericiţi la volan, medicii de urgenţă i-au văzut nerăniţi şi s-au ocupat de ceilalţi. Abia când insistau să vorbească cu ei observau că de fapt prostul (nu ai pusă centura, nu te pot numi altfel) era puţin mort.
De aceea s-a hotărât neactivarea airbagurilor când centura nu este legată. apropos, noi facem tot felul de traininguri de siguranţă, vă recomand să purtaţi centura chiar daca staţi în maşină pe marginea drumului şi aşteptaţi, nu ştii cine poate lovi maşina iar în cazul ăsta centura, tetierele şi airbagul vă salvează viaţa. Mai ales într-o maşină în care airbagul se declanşează chiar si fără centura pusă!!!
F. bune mesajele 🙂