Odata cu implinirea varstei de 18 ani, majoritatea tinerilor se gandesc serios si fac toate demersurile in vederea obtinerii permisului de conducere. Evident, primul pas este inscrierea la o scoala de soferi.
Cu toate acestea, ce se invata la scolile de soferi nu te pregateste nici pe departe de ce urmeaza sa intalnesti in trafic, iar proaspatul sofer este obligat sa devina autodidact pe masura ce acumuleaza experienta in condus. Din pacate, exista multe aspecte, care odata clarificate si exersate la scoala de soferi, s-ar traduce in soferi mai compenti si drumuri mai sigure. Iata cinci dintre ele:
-
Folosirea corecta si eficienta a franelor
Mai exact, folosirea ABS-ului. Toate masinile noi vandute in Uniunea Europeana beneficiaza de ABS ca dotare standard. Cu toate acestea, multi soferi nu stiu sa foloseasca acest sistem in beneficiul lor. Franarea in caz de pericol trebuie sa fie una ferma, iar zgomotele si pulsatia pedalei de frana trebuie ignorate: ele nu sunt un semn ca masina este avariata. Cu alte cuvinte, soferii neinitiati nu stiu ca au posibilitatea sa evite majoritatea obstacolelor daca utilizeaza corespunzator sistemele de siguranta ale masinii pe care o conduc.
-
Mentinerea calmului
Am mai tratat acest subiect intr-un material anterior, dar il voi relua pentru a sublinia inca o data cat de important este sa ramanem calmi in trafic. Din pacate, orele petrecute cu instructorul la scoala de soferi sunt prea putine pentru ca viitorul sofer sa fie expus situatiilor tensionate din trafic. De aceea, pregatirea acestei abilitati de mentinere a calmului in trafic se face in timp. Ca prima regula, incercati sa evitati manevrele ca franatul sau acceleratul brusc, la fel si trasul puternic de volan. De asemenea, fiti atenti la ce fac si cei din jur si lasati-i pe soferii mai ‘indrazneti’ sa isi vada de stilul lor de condus, fara sa va enervati.
-
Cum se efectueaza depasirile
Manevra de depasire este una dintre cele mai dificile pentru un proaspat sofer. Desi in legislatia rutiera acesta manevra este descrisa in cuvinte, practica pune foarte multe probleme. Ca dovada este ponderea mare de accidente rutiere survenite din manevre de depasire nereusite. Din pacate, scolile de soferi se limiteaza la condusul prin oras, si mai putin la condusul in afara orasului. De aceea, soferii sunt nevoiti sa se perfectioneze la acest capitol abia dupa ce au luat permisul de conducere, pentru ca un simt al anticiparii si o judecata rapida de moment se dezvolta doar in timp, dupa multi kilometri parcursi la volan.
-
Condusul pe autostrada
Din pacate, accesul la autostrazi este inca foarte limitat in Romania. De aceea, soferii incepatori nu ajung sa conduca pe autostrada, doar dupa ce au obtinut permisul de conducere. Un lucru de altfel extrem de periculos, pentru ca vitezele mari si in general conditiile in care se circula pe autostrada difera total de cele din oras. Astfel, unii soferi pot fi speriati sau pur si simplu nu stiu pe ce banda se circula, cum se face incadrarea pe autostrada la intrarea de pe un drum secundar sau cum se pastreaza distanta fata de masina din fata.
-
Mainile pe volan nu se tin la ora 12, nici la 10 si 2
Gratie minunii numite airbag, mainile pe volan in timpul condusului vor fi tinute intotdeauna la ora 9 si la ora 3. Am explicat intr-un material anterior care este pozitia corecta la volan, iar amplasarea mainilor in aceasta pozitie duce la o mai buna ergonomie si posibilitate de manevrare a volanului precum si la diminuarea ranirii in eventualitatea unui impact. Cu toate acestea, multi instructori de moda veche nu dau importanta acestui aspect extreme de important. Imaginati-va ca sofati iarna si la un moment dat, pe drumul pe care conduceti apare o portiune de gheata si masina derapeaza usor. Sunteti cu o mana pe volan, la ora 12. Care sunt sansele sa puteti controla masina? Zero.
2 comentarii
Am rezerve serioase pentru concluzia Dvs. vehementă de la punctul 5. Sunt trei situații diferite pentru condițiile respective, iar ceea ce le diferențieză nu este poziția mâinilor pe volan, ci cu ce fel de tracțiune este dotat autovehicolul: pe față, pe spate sau integrală și punctul 1 al sfaturilor Dvs., adică îndemânarea îmbinării frânării, cu treapta de viteză din cutie (chiar dacă este automată) cu manevrarea (punctul 2) calmă, dar fermă a volanului. Mi se pare exagerat să afirmați că dacă una dintre mâini este într-o anumită poziție, șansele controlului autovehiculului sunt zero, fără a face trimitere la direcția asistată …
Cred că problema în discuție nu este esențială, deși este adevărat că poziția unora dintre noi la volan este de natură să ne obosească mai mult decât este firesc (ex. „urcarea” pe volan cu ochii „lipiți” de parbriz).