Parlamentul European a adoptat un proiect care prevede reducerea limitei de zgomot permisa in cazul masinilor, astfel incat sa fie protejata sanatatea publica. Primele autovehicule vizate in acest sens sunt modelele noi.
Se doreste de asemenea folosirea unui sistem de etichetare care sa informeze consumatorii referitor la nivelul de zgomot produs de autovehiculele noi.
Pe de alta parte, in cazul vehiculelor electrice si hibride, care sunt silentioase, se doreste cresterea nivelului de zgomot, in asa fel incat acestea sa fie auzite si de pietoni. Parlamentul European vrea sa introduca o serie de standarde care sa fie aplicate la diverse sisteme de avertizare acustica a vehiculului, pentru a se reduce numarul de accidente produse de astfel de masini din cauza faptului ca nu sunt percepute in timp util de catre pietoni.
Care vor fi noile limite de zgomot?
Masinile standard vor avea o limita redusa la 68 de decibeli, fata de 74, nivelul din prezent.
In cazul autovehiculelor mai puternice, limita va fi cuprinsa intre 2 si 6 decibeli.
Pentru camioanele grele de peste 12 tone, se mentine limita din prezent, de 81 de decibeli, conform proiectului legislativ.
“Exista dovezi stiintifice care sustin impactul negativ al zgomotului din trafic, insa proiectul legislativ are in vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Inca de la inceput am avut o viziune mai larga, trebuie sa luam in calcul si alti factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica si cauciucurile”, a spus raportorul Miroslav Ouzký (Cehia).
Proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi “pentru”, 228 “impotriva” si 20 de abtineri. Crearea acestuia a luat in calcul faptul ca expunerea sustinuta la un zgomot intens de trafic provoaca atat extenuare fizica si psihica, iar pe termen lung duce la aparitia unor boli, cum ar fi cele cardiovasculare.
Conform cercetarilor realizate de Agentia Europeana de Mediu, jumatate din populatia care traieste in mediul urban in cadrul UE este expusa la un zgomot de trafic mai mare de 55 de decibeli in fiecare zi.