Oricarui sofer i se poate intampla la un moment dat sa fie cel pagubit in cadrul unui accident. In acest caz, el trebuie sa beneficieze de despagubiri pe baza politei RCA a celui vinovat.
Exista insa anumite situatii in care apar probleme: companiile de asigurari nu platesc banii necesari pentru efectuarea reparatiilor, impun anumite service-uri auto sau soferul vinovat nu detine un RCA, situatie care il priveaza pe cel afectat de despagubirile aferente. Avand in vedere astfel de cazuri, ce drepturi are soferul pagubit?
-Acesta poate cere despagubiri si inainte de efectuarea reparatiei. Masura a fost impusa inca din 2010 de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), astfel incat sa se imbunatateasca serviciile prestate de companiile de asigurare.
-Valoarea despagubirilor este stabilita in functie de preturile practicate in perioada respectiva de catre service-uri. Initial, compania de asigurari stabilea valoarea despagubirilor pe baza criteriilor proprii, iar sumele oferite pentru reparatii nu erau intotdeauna in concordanta cu situatia reala.
-Soferul pagubit are posibilitatea de a-si alege service-ul la care vrea sa efectueze reparatiile. Din punct de vedere legal, compania de asigurari nu are voie sa impuna un anumit service agreat.
-Despagubirile trebuie platite in maxim 10 zile de la data depunerii ultimului act necesar in cadrul dosarului de dauna, pe baza caruia este stabilita valoarea daunei si daca cererea de despagubire este sau nu intemeiata.
-In cazul in care compania are indoieli referitoare la circumstantele in care s-a produs accidentul, poate solicita realizarea de investigatii. Acestea insa nu pot dura mai mult de 3 luni, dupa care trebuie luata o decizie: se acorda sau nu despagubiri.
-In cazul in care soferul nu primeste despagubiri si se simte nedreptatit, el se poate adresa CSA prin intermediul unei reclamatii.
-In cazul in care soferul vinovat nu detine un RCA, cel pagubit se poate adresa Fondului de Protectie a Victimelor Strazii, care ii va oferi despagubiri si care ulterior isi va recupera banii de la cel care a provocat accidentul. Insa in cazul in care soferul vinovat fuge de la fata locului, Fondul va oferi despagubiri doar in caz de vatamari corporale si deces, nu si atunci cand e vorba doar de daune materiale.
-Daca soferul care a provocat accidentul are masina inmatriculata in strainatate, cel pagubit trebuie sa se adreseze Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania, care il va ajuta pe acesta sa isi primeasca despagubirile.
3 comentarii
Buna ziua!
In timp ce efectuam manevra de garare cu spatele, pe al treilea loc dintr-o parcare, un taxi a intrat cu viteza destul de mare in pacare. Soferul a intentionat sa ocoleasca botul masinii mele care era iesita cu aprox 40-50 cm in afara locului pe care urma sa il ocup, probabil fara a aproxima corect traiectoria de revenire pe linie dreapta in deplasare. Dupa ce m-a depasit cu aripa din dreapta fata, m-a atins cu portiera din dreapta fata, a continuat sa se deplaseze, avariindu-si si portiera din dreapta spate. Am mers la Politie, comsiderand ca eu nu am nicio responsabilitate pentru cele intamplate, fiind angajata intr-o manevra de garare si asigurandu-ma ca o pot efectua in siguranta. Agentul constatator a considerat ca eu port vina intrucat aripa dreata fata a celuilalt autoturism era infundata.nu doar zgariata. Pot demonstra ca ar fi putut sa fi fost infundata anterior sau ca a fost infundata datorita faptului ca soferul taxiului nu a aproximat corect distanta dintre masina mea si masina lui? Mentionez ca in momentul impactului masina era in marsarier, deplasandu-se cu spatele.
Multumesc pentru eventualele lamuriri!