Dispozitivele de detectare a radarelor vor fi interzise, insa sofatul se va putea face si fara permis, atat timp cat exista un insotitor, conform noului proiect al Strategiei Nationale pentru siguranta rutiera 2011-2020.
Conducerea fara permis se va face doar la anumite ore speciale, doar pe unele drumuri publice, obligatoriu cu un insotitor cu experienta, care va raspunde juridic alaturi de sofer referitor la corectitudinea cu care este condusa masina. Acest tip de sofat este permis anterior obtinerii permisului de conducere pentru prima oara.
De asemenea va exista si un permis provizoriu de conducere, care poate fi folosit inainte de obtinerea permisului propriu-zis. Acesta va fi valabil doar in spatiul national si va impune anumite restrictii pentru soferul care il foloseste.
Alte prevederi ale proiectului de siguranta rutiera sunt:
– Posesorii de mopede trebuie sa aiba permis de conducere
– ATV-urile nu vor mai putea circula pe drumurile publice, acestea avand acces doar pe drumurile comunale
– Permisul auto va expira mai repede pentru anumite categorii de varsta
– Pentru a putea obtine permisul auto, este obligatoriu ca persoana respectiva sa aiba invatamantul general obligatoriu (de 10 clase) finalizat
– Amenda poate fi platita pe loc, doar pe baza unei chitante, astfel ca nu va mai trebui prescris un proces verbal
– Soferul va trebui sa aiba, dincolo de permisul de conducere, si “tichetul de contraventie” in care vor fi trecute amenzile platite. Daca tichetul lipseste, se considera ca soferul nu a achitat respectivele amenzi, aspect care va duce la suspendarea dreptului de a conduce pana in momentul in care respectiva penalizare va fi platita
– Taxele vor creste progresiv pentru cei care detin mai multe autovehicule comerciale
– Taxele vor fi scazute pentru autovehiculele folosite in comun (“car sharing”), mizandu-se de asemenea pe descurajarea transportului motorizat individual
– Testele pentru obtinerea permisului de conducere vor fi imbunatatite si se va pune mai mare accent pe o evaluare medico-psihologica, dincolo de cunoasterea legislatiei si a modalitatii de a conduce
Conform statisticilor, mai mult de o treime dintre soferii care au provocat accidente au varsta cuprinsa intre 18-25 de ani, iar principala cauza este reprezentata de viteza.